Wat zijn hashtags en wat kun je ermee?

Zeker op Instagram ontkom je er niet aan: de #hashtag. Iedereen met enige ambitie hangt hashtags aan zijn of haar posts. Je weet waarschijnlijk wel waarom. Beter gevonden worden, nieuwe mensen bereiken, allemaal zaken waar je als ondernemer blij van wordt. Maar hoe zit dit precies? Hoe ga je het best met hashtags om? Zodra je deze blog hebt gelezen ben je helemaal op de hoogte over de ins en outs van de hashtag.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

27 Jan, 2020

}

0 minuten

Wat zijn hashtags?

Hashtags zijn de manier waarop content op social media wordt gesorteerd en gegroepeerd. Met een hashtag geef je aan waar je post over gaat. Mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn kunnen dankzij de hashtags eenvoudig posts vinden die aansluiten op hun interesses. Vooral op Instagram is de hashtags niet meer weg te denken.

Hashtags op Instagram

Via de zoekbalk of door op een tag in een andere post te klikken kom je gelijk uit bij een overzicht van andere posts in de hashtag. Vervolgens kun je kiezen of je de posts op chronologische volgorde wil bekijken of dat je alleen de beste posts te zien krijgt. 

Waarom moet ik hashtags gebruiken?

Door hashtags in je captions of de comments van je posts te plaatsen geef je aan waar je post over gaat en zorg je dat de posts gevonden worden door mensen die jou nog niet volgen.

Word meer gezien

Gemiddeld genereren posts met minimaal één hashtag 12,6% meer interactie dan posts zonder hashtags. Kortom, alleen al door hashtags bij je posts te plaatsen zorg je dat er meer likes en comments op worden geplaatst. Dat komt doordat je posts vanwege de hashtags door meer mensen worden gezien, met name door mensen die jou nog niet volgen.

Welke hashtags moet ik gebruiken?

De beste hashtags voor jouw post zijn uiteraard afhankelijk van jouw branche. Ook kunnen ze per post zelfs verschillen. Wel is er een aantal slimme trucs dat je kunt gebruiken bij het selecteren van je hashtags: 

  • Kijk bij je concurrenten: welke tags gebruiken zij?
  • Kies de voor de hand liggende woorden
  • Gebruik bij voorkeur Nederlandse tags (tenzij je in een ander land actief bent)
  • Zoek een balans tussen grote, populaire hashtags en hashtags binnen een niche
  • Heb je een goede hashtag gevonden? Kijk welke hashtags nog meer aan de posts in deze tag zijn toegevoegd

Hoeveel hashtags moet ik gebruiken?

Vind je het lastig in te schatten hoeveel hashtags je moet gebruiken? Ook dat verschilt lichtelijk per post en per bedrijf. Instagram staat maximaal dertig hashtags toe, maar dat betekent niet dat je er daadwerkelijk dertig moet toevoegen. Doe dat alleen wanneer je zeker weet dat ze allemaal echt relevant zijn.

Over het algemeen is het verstandig om een mix van hashtags te kiezen. Kies een basis van een aantal populaire hashtags en een aantal kleinere hashtags binnen jouw vakgebied. Deze kun je vervolgens uitbreiden met hashtags die je bij je concurrent en andere posts in bepaalde tags hebt gevonden.

Hashtags monitoren

De effectiviteit van je hashtags kun je eenvoudig controleren. Als je een businessaccount hebt, krijg je toegang tot allerlei interessante statistieken. Het omzetten van je account naar een businessaccount is gratis, het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Facebookpagina die je aan je Instagram moet koppelen. Zodra je dit hebt gedaan kun je voortaan per post inzien hoeveel mensen jouw post via de hashtags hebben gevonden. Is dit aandeel laag? Dan weet je dat je op zoek moet naar andere hashtags.

#aandeslag!

Je hashtagstrategie is nooit definitief. Door regelmatig je statistieken te controleren en de voorgaande tips te gebruiken bij het vinden van nieuwe hashtags, kun je vrij nauwkeurig testen welke hashtags jou de grootste zichtbaarheid opleveren. Hoe meer zichtbaarheid, hoe meer leads, dus zorg dat je hier structureel mee bezig gaat.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Kun je voor hashtags wel wat ondersteuning bij gebruiken? Bij OMCBase werken we samen met jou een uitgebreide (hashtag)strategie uit. We helpen je op weg met jouw online strategie en scherpen onderdelen als hashtags maandelijks aan, gebaseerd op de statistieken van jouw account.