Tip 1: Begin bij het begin: de bedrijfsanalyse
Wil jij een dijk van een marketingplan schrijven? Zorg dan dat je de basiselementen duidelijk voor ogen hebt. Vanuit deze fundering kun je later verder uitbouwen.
De vragen van de bedrijfsanalyse
In een bedrijfsanalyse geef jij antwoord op een aantal vragen. Deze omschrijven je business. Je maakt duidelijk wat je met je bedrijf gaat doen, met wie je dat doet, hoe je dat doet, waar het gebeurt en wat je financiële middelen zijn. Je zorgt ervoor dat je te allen tijde kunt terugvallen op je originele plan.
De Wat-vraag
Hier beschrijf je wat je gaat doen. Wat is de core van je business? Zorg dat dit kort en krachtig is. Binnen een paar seconden moet je iemand kunnen overtuigen. Als iemand jou op een verjaardagsfeest zou vragen wat je doet, hoe omschrijf je je business?
De Waar-vraag
Deze vraag bevat niet louter de fysieke locatie. Denk ook aan de omgeving van je bedrijf. Welke bedrijven zitten er dicht bij jou in de buurt? Ben je goed bereikbaar? Dit geldt zowel voor fysiek als voor online. Doe daarom ook altijd onderzoek naar de branche van je business: waar sta jij ten opzichte van anderen?
De Hoeveel-vraag
Je financiële zaken op orde hebben is van levensbelang voor je business. Breng daarom in kaart wat je huidige financiën zijn. Welke omzet verwacht je te draaien? En welke kosten zijn er aan verbonden om die omzet te kunnen behalen?
De Wie-vraag
Schrijf op wie je nodig hebt om je doelen te behalen. Maak je gebruik van (tijdelijke) werknemers? Zo ja, hoeveel heb jij er nodig? Heb je de functies daarvoor al klaarliggen? En wat is de structuur van jouw business?
De Hoe-vraag
Hoe pak jij de zaken aan? Wat is bedrijfscultuur die je voor ogen hebt? Wat zijn je missie en visie? Werk je met initiatieven om bijvoorbeeld duurzaam te ondernemen?
Tip 2: Ontdek wat je concurrentie is
Onthoud: concurrenten heb je altijd. Het maakt echt niet uit in welke branche je werkzaam bent. Je bent eigenlijk nooit de enige op de markt. Om te kunnen weten hoe jij je moet gedragen ten opzichte van je concurrentie, moet je eerst in kaart brengen wie zij zijn.
Het verschil tussen directe en indirecte concurrentie
Het is verstandig om een lijst te maken met zowel directe als indirecte concurrentie. Zijn er bedrijven die exacte dezelfde diensten of producten leveren als jouw business doet? Dat is een directe concurrent. Levert of produceert een bedrijf diensten of producten die jouwe op den duur kunnen overnemen? Dat zijn indirecte concurrenten.
Vergelijk jezelf met je concurrenten
Kijk vervolgens naar de complete lijst die je hebt opgesteld. Wat doen je concurrenten? Waarin blinken zij uit? En wat doen ze niet zo goed? Voorbeelden zijn hier de klantenservice of gehanteerde prijzen.
Kijk naar mogelijke verbeteringen voor jouw business
Weet jij wat je concurrenten doen en wat jij doet? Dan ontdek je waarmee jouw business daadwerkelijk het verschil maakt. Maar waar liggen kansen om dit nog beter te kunnen doen? Hoe ben jij echt onderscheidend van de rest?
Tip 3: Kom erachter wie je klanten zijn
Als je een strategisch marketingplan opstelt is het bepalen van je doelgroep een cruciaal onderdeel. Gebruik een klantenanalyse om je (potentiële) klanten in beeld te brengen. Je kunt hiervoor een aantal vragen gebruiken. Je kunt er voor kiezen om deze vragen ook aan hen voor te leggen. Zo krijgt je marketingplan nog meer diepgang.
- “Wat is de belangrijkste doelgroep voor mijn business?”
- “Welke kenmerken van mijn product of dienst waardeert de klant?”
- “Wat is het aantal klanten dat ik heb?”
- “Welke aandeel hebben deze klanten in mijn omzet?”
- “Wat zijn volgens mijn klanten kansen om mijn business te verbeteren?”
- “Wie kan ik zien als mogelijke nieuwe klanten?”
- “Welke behoeften en wensen hebben mijn (potentiële) klanten?”
- “Op welke manier kan ik mijn potentiële klanten bereiken?”
- “Hoe bouw ik een langdurige relatie op met mijn klant(en)?”
Tip 4: Een diepgaande SWOT-analyse maken
Om te weten hoe je business precies werkt is een SWOT-analyse zeer nuttig. Je brengt hiermee de sterke en zwakke punten van je bedrijf in beeld. Je weet zo precies waar je nog extra op moet letten en waarop je al goed scoort.
- De S staat voor Strengths, oftwel je sterke kanten. Waarover zijn klanten nu al enthousiast?
- De W staat voor Weaknesses, oftwel je zwakke kunten. Waar scoor jij nog niet zo goed?
- De O staat voor Opportunities, oftwel je kansen. Welke kansen kun je aangrijpen om een hogere omzet te behalen, je doelen sneller te bereiken, meer klanten te werven, je imago te verbeteren, etc?
- De T staat voor Threats, oftwel je bedreigingen. Wat zijn mogelijke belemmerigen voor jouw business waar jij helaas zelf geen invloed op hebt, zoals grondstofprijsfluctuaties, belastingmaatregelen, etc?
Tip 5: Marketingstrategie en actieplan opstellen
Tot nu toe heb je een goed overzicht van de huidige situatie van je business. Hoe staat deze ervoor? Wat zijn jouw kansen om te gaan groeien? Waar liggen mogelijkheden en waar moet je rekening mee houden? Al deze zaken zijn perfect om uit te werken in een marketingstrategie en actieplan.
Werk SMART
In dit document maak je je eigen zaken concreet. Wijd er geen hele zinnen aan, maar wees zo duidelijk mogelijk. Daarbij helpt het om de SMART-methode te gebruiken. Hiermee formuleer je jouw elementen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Schrijf je doelstellingen op
Met de SMART-methode in je achterhoofd schrijf jij je doelstellingen op. Focus vooral op hoe en op wat voor termijn deze gerealiseerd moeten worden.
Gebruik de marketingmix voor de volgende stap
Om uit te werken hoe jij je doelstellingen gaat realiseren gebruik je de marketingmix met haar vier P’s. Dit gaat over Product (wat het product of de dienst is en welke waarde het heeft voor de koper), Prijs (wat er wordt gevraagd voor het product of de dienst), Plaats (via welke plaats/kanalen het product of de dienst bij de koper terecht komt) en Promotie (hoe het product of de dienst gepromoot wordt).
Stem je marketingactiviteiten af
Kijk naar welke marketingactiviteiten goed passen bij je doelgroep en bij je doelen. Zo werk jij toe naar een aanbod dat geheel op maat is. Hoe ga je bijvoorbeeld je doelgroep bereiken? Is dit via social media, via nieuwsbrieven of op een andere manier? En sluit dit aan op jouw doelstelling(en)?
Wat is je volgende stap?
Neem in je marketingstrategie ook op wat je gaat doen om je plannen uit te kunnen voeren. Hoe klim jij naar de voor jou omschreven top van de berg? Wat zijn de acties die jij onderneemt?
Tip 6: Kijk nog een keer goed naar je budget
Financiën zijn een cruciaal onderdeel van je business. Denk hier dus goed over na. Wat spendeer jij aan marketing? Gebruik hiervoor de strategie die je hebt opgesteld. Zonder deze houvast is de kans groot dat je geld spendeert zonder dat je er iets voor terug krijgt. Dat is zonde. Ga ervoor dat jouw investeringen altijd iets opbrengen. Of het nou is in de vorm van omzet of naamsbekendheid: geld terugverdienen is belangrijk.
Kijk hiervoor naar je eigen mogelijkheden. Hoeveel geld is er binnen jouw business beschikbaar voor marketing? En wat levert dezelfde marketing (uiteindelijk) weer op? Zorg ervoor dat je jouw marketingactiviteiten ook financieel goed uitzoekt. Kijk of jouw plannen binnen jouw daadwerkelijke budget vallen. Het zou zonde (en niet vruchtbaar) zijn als je business voornamelijk verlies draait.
Tip 7: Vat alles samen in een kort overzicht
Voor jezelf, maar zeker ook voor anderen, is een samenvatting van jouw strategisch marketingplan onwijs nuttig. Ten eerste heb je zelf direct inzicht in alle hoofdpunten (de tips) van dit artikel. Hiermee tank je vertrouwen om aan de slag te gaan met je business. Maar vergeet ook investeerders en andere stakeholders niet. Als zij met jou willen samenwerken, moeten ze weten wat ze kunnen verwachten. Door krachtig samen te vatten wat er in jouw marketingplan staat, hoeven ze deze niet in zijn geheel door te lezen.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Samen naar je marketingplan kijken?
Heb je weinig tijd of kennis in huis om naar je marketingplan te kijken? Wij helpen je graag verder. Samen zorgen we voor de groei van jouw business. Spreken we je snel?