De historie van backlinks en linkbuilding
In de eerste jaren van Google was voornamelijk het aantal backlinks op je website de basis van je ‘waarderingscijfer‘. Hoe meer mensen jouw website van buitenaf aanraadden, des te waardevoller zou jouw website dan wel moeten zijn. Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin ontwikkelden de meetmethode PageRank. Een pagina werd een score toegedicht op basis van de kwaliteit en de kwantiteit van backlinks. Waar er eerst voornamelijk werd gekeken naar de hoeveelheid backlinks naar jouw website, werd er mondjesmaat meer en meer aandacht geschonken aan de kwaliteit ervan.
Backlinks genereren via linkbuilding
Toen dit duidelijk werd voor online marketeers werd er in groeiende mate gekeken naar de mogelijkheid tot backlinks genereren. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Je ‘bouwt’ als het ware een fundatie van links. Maar naarmate de tijd verstreek veranderden de scores binnen linkbuilding. Wat toen nog werkte, werkt nu niet meer (altijd). Toch is het belangrijk om te blijven investeren in de linkbuilding strategie van je online marketing. Daarom laten we je in dit artikel weten hoe jij dit kunt doen.
Het verschil tussen interne links en backlinks
Jouw website heeft een domein. Zo vallen alle pagina’s binnen je website (je contactpagina, je blogpagina, je artikelen, enzovoorts) onder dat domein. Interne links zijn verwijzingen van en naar verschillende pagina’s binnen jouw domein. Wanneer je vanaf je blogartikel naar je contactpagina linkt, is dat een interne link. Dit helpt Google bij het begrijpen van de structuur van jouw website. Maar deze links zijn minder waard dan backlinks. Dit komt omdat Google interne links ziet als zijnde subjectief. Het wordt een beetje: “Wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Dit wil niet zeggen dat het helemaal niet nuttig is. Sterker nog: we raden je aan om hier gebruik van te maken. Want alle beetjes helpen. En door Google te vertellen hoe de structuur van jouw website in elkaar zit, scoor je ook weer beter op de ranking.
Kwalitatieve SEO backlinks
De verschuiving is van kwantitatief (de hoeveelheid links) naar kwaliteit (de waarde van links) gegaan. Maar wat maakt SEO backlinks kwalitatief? Daar is een aantal factoren van invloed.
De relevantie
Google heeft het beste met haar gebruikers voor. De zoekmachine hamert daarom ook op hoe relevant een zoekresultaat is voor degene die een zoekopdracht uitvoert. Als een website volgens Google niet aansluit op wat de gebruiker zoekt, wordt deze niet — of veel lager — getoond in de Searh Engine Result Page (SERP). Als een backlink komt vanuit een website die relevant is voor jouw business, dan kent Google deze een grotere meerwaarde toe.
Zo is een backlink vanaf een pagina over online marketing voor ons veel relevanter dan een backlink van een pagina over — we geven maar een voorbeeld — Formule 1. Krijgt jouw website veel backlinks van niet-relevante webpagina’s? Dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor jouw ranking.
De bron van de backlink
Als er — hypothetisch gezien — twintig websites zijn, en jouw website krijgt honderden backlinks van slechts één of twee van deze twintig, dan is dat geen natuurlijk linkprofiel. Ook dit ziet Google en wordt door de zoekmachinegigant afgestraft. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit links van ‘all-over-the-place’. Het beste is als jouw backlinks afkomstig zijn vanaf verschillende websites. Als deze verwijzen naar verschillende pagina’s binnen jouw website (je homepagina, je blogpagina, je dienstenpagina’s, et cetera) — en niet slechts naar één pagina — dan wordt je linkprofiel vele malen natuurlijker.
Ook kijkt Google naar de plek waarop de backlinks staan. Een aantal voorbeelden van waar deze kan staan sommen we hieronder voor je op. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een gebalanceerde verdeling tussen deze mogelijke plekken.
- In een (blog)artikel;
- Op een (start)pagina met meerdere links;
- Als referentie of bron;
- In de zijbalk van een website;
- In de footer van een pagina;
De anchortext
De anchortext is het woord — of de woorden — waarachter een link is geplakt. Als één of meerdere woorden in een zin op een pagina een link bevat(ten), dan staat daar ofwel een streepje onder ofwel heeft deze een andere kleur. Hiermee vertel je aan Google wat het onderwerp is van de pagina waarnaar wordt gelinkt.
Belangrijk is dat de backlinks niet allemaal dezelfde anchortext bevatten. Als dit wel gebeurt, resulteert het in een onnatuurlijk linkprofiel. Sinds een paar updates van Google zijn doorgevoerd, wordt er ook gekeken naar zogeheten over-optimalisatie. Dit betekent dat je te veel focust op alleen de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een mengeling van de volgende mogelijkheden:
- De exacte zoekterm;
- Een zin met de zoekterm erin verwerkt;
- De URL van de pagina waarnaar je verwijst;
- Een variant op je zoekterm;
- De naam van je bedrijf, merk of organisatie;
- Generieke termen zoals ‘klik hier’, ‘deze pagina’ en meer;
De alt tag en de title attribute
Op websites worden ook afbeeldingen geplaatst. Mensen kunnen zien wat deze afbeelding inhoudt. Google kan dat niet. Dat moet je zelf vertellen. Dat kan door middel van een alt tag en een titel attribuut. Een alt-attribuut heeft wél invloed op de zoekresultaten, een titel-attribuut niet. Als een pagina een afbeelding niet kan weergeven dan weet deze door middel van de ingevulde alt-tag alsnog waar de afbeelding over gaat. Een titel-attribuut wordt getoond wanneer je met je muis over de afbeelding heen gaat en is voornamelijk informatief.
Welke autoriteit heeft de bron?
Google hecht tegenwoordig veel waarde aan de autoriteit van de bron van jouw backlink. Hoe hoger de autoriteit van de pagina, des te hoger de waarde van die link. Zo is de autoriteit van een grote speler in bijvoorbeeld webshops — denk aan Bol.com — hoger dan een kleine webshop in een nichemarkt in de regio.
Kan ik zelf backlinks plaatsen?
Backlinks genereren is zeker mogelijk. Onderstaand geven we je een aantal voorbeelden die veel voorkomen. Houd rekening met het feit dat linkbuilding een oplossing voor de lange termijn is. Je ziet (vaak) niet binnen één week al resultaat. Het groeit geleidelijk en daarom is het belangrijk dat je hierin tijd investeert. Doe dit ‘natuurlijk’: elke week een halfuur werken aan je linkprofiel werkt beter dan één keer in de maand acht uur. Als je hier écht geen tijd voor hebt dan kun je natuurlijk ook je linkbuilding uitbesteden bij een linkbuilding bureau of marketingbureau.
Startpagina’s
Je kent hem wellicht nog wel van vroeger: startpagina.nl. Op deze website worden onder een aantal categorieën links verzameld. Dit maakt het meteen ook niet de meest waardevolle methode. Omdat één bron (de website) tientallen pagina’s tegelijkertijd ‘aanraadt’ is de waarde van één stem minder. Let hierbij ook op een relevant thema. Er zijn verschillende startpagina’s die links binnen een specifiek onderwerp hebben. Hier zijn een aantal voorbeelden:
- Snelstarten.nl;
- Eigenstart.nl
- Goedbegin.nl
- Startkabel.nl
- Zoekenstart.nl
Persberichten delen
Bij een persbericht heb jij zelf in handen wat je typt. Je kunt hierin dus ook je beoogde links plaatsen met de gewenste anchortext. Het is belangrijk dat je deze teksten niet over-optimaliseert. Google zal dat zeker afstraffen. Perberichten kunnen gedeeld worden, wat er voor zorgt dat jij weer nieuwe backlinks krijgt. Daarbij kan het je helpen aan nieuwe websitebezoekers. Een aantal voorbeelden van websites waar je persberichten kunt plaatsen zijn: Persberichten.com, Nieuwsbank.nl, Emea.nl, en Persberichten.biz.
Artikel marketing
Bij artikel marketing moet je denken aan het plaatsen van artikelen op vele plekken op het internet. Hierbij maak je gebruik van een link naar jouw pagina of website. Je kunt deze link onderaan je artikel zetten (als bron) of terug laten komen in de tekst (met anchortexts). Deze manier van linkbuilding slaat twee vliegen in één klap: meer websitebezoekers en een update van je linkprofiel. Er zijn meerdere website waarbij terecht kunt voor het plaatsen van een artikel. Voorbeelden hiervan zijn Artikelplanner.nl en Blogger.com. Houd in je achterhoofd dat veel mensen dit (kunnen) doen en dat de waarde van jouw link hierdoor niet gigantisch hoog zal zijn. Maak dit ook niet je enige manier van backlinks generen: te veel hiervan zorgt voor een onnatuurlijk linkprofiel.
Ook gastbloggen is een mogelijkheid
Je kunt ook kiezen om gastblogs te schrijven op websites van anderen. Hierin neem je dan een link op naar jouw eigen website. Het voordeel hiervan is dat niet elke ondernemer tijd heeft om zijn of haar eigen content te realiseren. Je biedt voor die ondernemer dan een oplossing. Een bijkomend voordeel is dat je op deze nieuwe plek de mogelijkheid hebt om (vele) nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw website en je schrijfskills.
Als je graag wilt ontdekken welke blogs jij kunt aanschrijven voor jouw onderwerp, dan is de website Google Blogsearch wat voor jou. Je kunt daarin de zoekterm invullen waarover jij wil schrijven. Je kunt de websites uit de resultaten aanklikken en vervolgens contact opnemen met de beheerders hiervan om daadwerkelijk een gastblog voor hen te kunnen aanleveren.
Backlinks genereren uit social media
Sinds een tijdje geleden heeft Google aangegeven meer en meer waarde te gaan hechten aan backlinks via social media. Als mensen vanuit Instagram, Facebook of LinkedIn linken naar een pagina binnen jouw domein, dan telt dat zeker mee in de ranking van Google. Hierbij maakt het wel uit hoe frequent dit gebeurt. Is er slechts één piek op één dag, dan zullen de links relatief niet veel waard zijn. Word jouw link geregeld gedeeld, dan is de kans aannemelijker dan Google dit wel als waardevol bestempelt.
Ben ik verplicht om terug te linken voor backlinks?
Sommige mensen vragen zich af of zij ook naar andere websites terug moeten verwijzen. Dit is alleen aan te raden wanneer die website daadwerkelijk relevant is voor jouw business. Ook speelt het een rol of de website waarnaar jij wilt linken een hoge of een lage autoriteit heeft. Google waardeert het als jij mensen doorstuurt naar nuttige pagina’s. Denk aan pagina’s die aanvullende informatie bieden. Als jij mensen verwijst naar zomaar wat websites, dan vindt Google dat niet relevant. De kans bestaat dat je hierdoor een lagere score krijgt.
Linkruilen: wat is dat en moet ik dat doen?
Er bestaat zoiets als linkruilen. In feite zegt deze naam al wat het doet: een overeenstemming tussen twee partijen om links uit te ruilen. Om je meteen een antwoord te geven: Google kan dit zien. De zoekmachine heeft door wanneer twee domeinen naar elkaar verwijzen. Als dit het geval is, zal de link minder waard zijn. Het is dus geen nuttige methode om toe te passen als je wilt groeien met je linkprofiel.
Wat je kunt overwegen is ABC-linken. Dit is een iets complexere vorm van linkruilen. In het voorbeeld zijn er drie websites: website A, website B en website C. Bij linkruilen wisselen alleen website A en website B een link uit. Bij ABC-linken komt website C daarbij. Dit wordt vaak gedaan als één iemand meerdere sites beheert (bijvoorbeeld website A en website C). Vanuit website B komt er een backlink naar website A. Om website B te ‘bedanken’ plaatst de beheerder van website A en C een backlink op website C naar website B. Je voorkomt hierbij het direct wisselen van links. Echter moet je ook hier niet je hoofdmethode van maken.
Hoe kan ik kijken welke backlinks ik heb?
Met speciale tools kun jij je backlinks checken. Je ziet dan waar deze vandaan komen, wat hun autoriteit is en wat voor onderwerp zij hebben. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de Ahrefs backlink checker. Als dit totaal niet matcht met het onderwerp van jouw website (denk aan de online marketing en de Formule 1), dan kun je contact opnemen met de eigenaar van de betreffende website. Je kunt dan vragen of deze de backlink wil weghalen. Zo voorkom je dat je vele nutteloze backlinks krijgt.
Linkbuilding uit handen geven
Linkbuilding kost tijd en vereist enige kennis van hoe SEO werkt. Als je zelf geen tijd hebt of niet over de juiste kennis beschikt dan kun je jouw linkbuilding ook uit handen geven. Wij weten alles van linkbuilding en hebben de juiste kennis en tools om voor jou backlinks te genereren. Dit doen we op een manier die bij jouw onderneming past, met jouw doel voor ogen. Dit bespaart jou een hoop tijd en je weet zeker dat het genereren van backlinks op de juiste manier gedaan wordt. We hebben hiervoor een aparte linkbuilding strategie en een linkbuilding pakket. Vraag ons er gerust naar!