1. Misschien logisch, maar iets wat vaak wordt vergeten…
Het is belangrijk dat je precies inzichtelijk hebt wie je doelgroep is. Nog voordat je begint met het ontwikkelen van je campagne zul je alle triggers, behoeften, bezwaren, interesses etc. volledig inzichtelijk moeten hebben. Alleen dan kun je starten met een (in potentie) succesvolle campagne. De zaken die je volledig scherp moet hebben zijn:
Behoeften
Opleidingsniveau
Interesses
Bezwaren
Gedrag
USP's & ESP's
Connecties
Verzamel zo veel mogelijk informatie
Probeer bij het vastleggen van je doelgroep zo ver mogelijk te gaan. Heb je concreet een doelgroep voor ogen en heb je de mogelijkheid om met hem of haar in gesprek te gaan? Doe dit dan! Op basis van deze gegevens kun je een persona ontwikkelen waarin je bovenstaande punten op kunt nemen. Twijfel je wie jouw doelgroep moet worden? Dan kun je ook twee of drie doelgroepen uitwerken en deze doelgroepen gaan testen. Eventuele opties om je doelgroep uit te breiden zijn:
Retargeting doelgroepen
Vergelijkbare doelgroepen
2. Wat ga je communiceren?
Social media advertising wordt ingezet om nieuwe doelgroepen af te vangen of om potentiële doelgroepen bewust te maken van jouw product of diensten. Mensen zitten niet direct te wachten op advertenties, dus je binnenkomer is cruciaal. Het moet de doelgroep pakken en triggeren om verder te kijken.
“Zelf ben ik groot voorstander van video’s. Het liefst een video met een korte, maar krachtige boodschap. Eén die binnenkomt bij jouw potentiële doelgroep. In de praktijk zie je vaak dat mensen zich voorstellen in een video of een saaie inleiding gebruiken. Iemand bepaalt in 1 à 2 seconden of hij of zij jouw video verder wil kijken. Dit is hét moment waarop je hem of haar kunt/moet overtuigen. Dit doe je niet door jezelf voor te stellen of met een saaie inleiding…”
Hoe moet het dan wel?
Een goede optie kan zijn om iemand te confronteren. Bijvoorbeeld:
- Jouw business loopt klanten mis… als je nog geen social media advertising inzet.
- Jouw website is zinloos, als deze niet structureel leads voor jou oplevert.
TIP: Zorg er altijd voor dat je verschillende invalshoeken ontwikkelt. Zo kun je testen wat het beste werkt. Naast het gebruik van video’s kun je uiteraard ook experimenteren met foto’s, tekst, banners en alle overige opties binnen het opzetten van een advertentie. Maar sla een video nooit over!
3. Geef je potentiele doelgroep echte waarde!
Leuk dat je doelgroep de video afkijkt, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat deze met jou in contact komt, oftewel overgaat tot een conversie. Je wil tenslotte dat iemand in je salesfunnel komt en klant van je wordt.
De beste manieren waarmee je dit kunt doen zijn:
- Bied gratis download zoals een e-book aan;
- Trigger met een goede korting;
- Geef een gratis demo;
- Stel een gratis brainstorm ter beschikking;
- Gebruik een deel/win actie.
Zorg voor toegevoegde waarde
4. Testen, meten, testen, meten
Zorg dat je de juiste KPI’s voor je campagne vastlegt. Je wilt tenslotte weten hoe de verschillende campagnes presteren. Dit kun je alleen weten als je alles goed meetbaar maakt.
Zaken die je goed meetbaar kunt maken zijn:
- Quickscan aanvraag
- E-book download
- Contactformulier
- Chatgesprek
- Video bekeken
- Etc.
Tot in perfectie optimaliseren
In principe kunt je met clickevents en de juiste parameters in jouw campagne precies zien wat iemand doet nadat hij of zij via een social advertentie binnenkomt op jouw website. Op basis van deze informatie kun je goed inschatten welke campagnes je kunt opschalen en welke je juist uit kunt zetten. Combineer dit bijvoorbeeld met heatmaps en je krijgt steeds betere inzicht in hoe je jouw campagne, maar ook je landingspagina kunt optimaliseren.
Meerdere doelgroepen
Het belangrijkste is dat je altijd start met het ontwikkelen van verschillende campagnes toegespitst op verschillende doelgroepen. Alleen op deze wijze kun je refereren of je campagne goed presteert en keuzes maken waar je meer of minder budget in wilt stoppen.
5. Warm je doelgroep op!
Als je doelgroep éénmaal op je website is geweest, dan is het super interessant om deze doelgroep nog een keer af te vangen en verder op te warmen. Deze doelgroep heeft ten slotte aangegeven geïnteresseerd te zijn in hetgeen wat jij aanbiedt.
Een goede manier om deze doelgroep nogmaals af te vangen is door retargeting in te zetten.
Je kunt op basis van cookies de doelgroep opnieuw afvangen in je social media campagnes. Vaak zijn deze campagnes minder kostbaar, maar wel een stuk relevanter. Mocht je met mailingfunnels werken, dan is dit ook uitermate geschikt om je doelgroep verder op te warmen. Maar vergeet niet; geef je doelgroep waarde!
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je campagne, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen. Nog niet helemaal klaar met het opzetten van je campagne? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!