Wat is een bedrijfsvideo precies?
Laten we eerst inzoomen op wat een bedrijfsvideo precies is. Dit is een video waarin jouw merk of bedrijf centraal staat. Je kunt zelf kiezen wat de doelgroep hiervan is. De voornaamste is een verzameling potentiële klanten. Maar als je wilt kun je natuurlijk ook een bedrijfsvideo laten maken om je medewerkers in één keer op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen in techniek of regelgeving.
In dit blog richten we ons op de bedrijfsvideo die je maakt voor potentiële klanten. Op deze manier kunnen we de meest gerichte tips geven om te groeien met je business. Dat is namelijk ons doel. Met deze tips haal jij het meeste uit je video en zorg je voor een extra aanwas van klanten.
Verschil met een promotiefilmpje
Soms worden de termen bedrijfsvideo en promotievideo door elkaar gebruikt. Dat is niet correct. Er zit wel degelijk een verschil in. Een bedrijfsvideo is puur gericht op je merk of bedrijf. Je brengt hiermee een verhaal over en je laat mensen kennismaken met je bedrijf.
Een promotiefilmpje is ingestoken om een bepaalde dienst of een bepaald product te promoten. Hoewel dit ook onderdeel is van je business, dient het niet hetzelfde doel. Let er daarom goed op dat je de juiste insteek hebt als jij een video wil maken.
Wat zijn de voordelen van een bedrijfsvideo laten maken?
Een professionele bedrijfsvideo laten maken heeft vele voordelen. Het is een investering die — met de juiste keuzes — zeker terugbetaald wordt. Ben je benieuwd naar wat zo’n video voor jou gaat betekenen? We zetten een aantal voordelen op een rijtje.
- Je bent origineel (je vertelt je eigen verhaal)
- Je komt professioneel over
- De eerste indruk van klanten is goed
- Potentiële klanten krijgen feeling met je bedrijf
- Een persoonlijke benadering helpt klanten converteren
Dit zijn natuurlijk niet alle voordelen die een professionele bedrijfsvideo heeft. We benoemen hier de meest belangrijke. Dit doen we om jou te laten weten hoe nuttig zo’n film kan zijn. Het is hierbij wel zaak dat je samenwerkt met een ervaren en professionele partij. Een bedrijfsvideo maken is een investering in tijd en geld. Kies je voor een veel goedkopere optie, dan lever je ook in op kwaliteit. Dat gaan potentiële klanten merken. In dat geval kun je het beste kiezen tussen all-in of helemaal niet.
Tip 1: Richt je op de meerwaarde van je merk
Je hebt besloten dat je een bedrijfsvideo wil laten maken. Dan is het nu tijd om te bedenken wat je wil vertellen. De achterliggende gedachte van je video is van wezensbelang. Kijkers vinden hun eigen tijd uiteraard kostbaar. Zij zullen snel beslissen om niet verder te kijken als ze geen duidelijke meerwaarde ontdekken in jouw boodschap.
Door middel van je boodschap krijgen je potentiële klanten een beeld van wie jij bent. Doe hier je voordeel mee. Focus daarbij niet zo zeer op wat je doet. Verleg de aandacht naar wat de kijker heeft aan jouw bedrijf. Deze meerwaarde zal hen sneller geïnteresseerd maken dan basale eigenschappen van je business.
Bekijk jezelf vanuit de klant
Om hier het beste resultaat te behalen, moet je jezelf verplaatsen in je klant. Hoe kijkt deze naar je business? Daarvoor moet je je doelgroep kennen. Hiervoor kun je een persona gebruiken. Weet je wat hen drijft? Wat hun focuspunten zijn? En op welke factoren baseren zij hun beslissingen? Kijk vanuit die ogen naar je bedrijf. Hoe kun je jouw merk het beste laten aansluiten op hun drijfveren, focuspunten en beslissingsfactoren? Als je dat weet, dan heb je in essentie de meerwaarde te pakken.
Tip 2: Pak de aandacht in de eerste seconden
Onthoud dat je met je bedrijfsvideo de aandacht moet pakken. Dit moet gebeuren in de eerste seconden. Anders ben je je potentiële klanten helaas kwijt. In de huidige wereld van online media krijgt men onwijs veel informatie op zich af. Op social media wordt veel gescrold. Daarbij komen vele video’s voorbij. Vindt een kijker binnen de eerste seconden dat een video niet aansluit op zijn of haar wensen, problemen of behoeften? Dan scrolt deze zonder pardon verder. Grijp de aandacht met iets onverwachts, iets grappigs, een rake vraag of een cliffhanger. Dit zorgt er vaak voor dat de aandacht even blijft hangen.
Tip 3: Wat is het verhaal dat je wilt vertellen?
Van groot belang is dat jouw bedrijfsvideo duidelijk is. Deze kan geweldig mooie beelden, muziek of animaties bevatten. Maar zolang de boodschap erachter niet duidelijk is, schiet deze zijn doel voorbij.
Houd in je achterhoofd dat niet iedereen bewust op zoek is naar je bedrijfsvideo. Ze komen hem tegen. Overlaad hen daarom niet met informatie. Houd je boodschap duidelijk. Focus op wat je bedrijf of merk doet, betekent of waar het voor staat. Je hoeft niet direct de diepte in te duiken over je hele bedrijfsgeschiedenis, je bedrijfsstructuur of noem maar op.
Tip 4: Een script voor storytelling
Gebruik storytelling voor een aantrekkelijk resultaat. In plaats van droog feiten op te lepelen vertel je een echt verhaal. Dit ontwikkel je in het script voor je bedrijfsvideo. Laat het verhaal daadwerkelijk leven. Let daarbij op de continuïteit van de shots. Neem de kijker mee en laat deze meevoelen in het verhaal. Dit betekent niet dat je een drama moet gaan maken. Maar een logische verhaallijn is nodig.
Geef bijvoorbeeld aan waarom jij doet wat je doet. Vertel daarna wat de potentiële klant heeft aan je bedrijf (de meerwaarde) en hoe jij daarvoor zorgt. Als dit aansluit op de drijfveren, focuspunten en beslissingsfactoren van je doelgroep heb je hun aandacht al.
Tip 5: Voorkom een te lange video
Misschien denk je: ik wil meteen veel vertellen over mijn bedrijf. Maar dat kun je beter niet doen. Tenminste niet in één video. Hoe langer de video, hoe groter de kans dat men afhaakt. Zorg daarom voor een tijdslimiet op je video.
Het hangt hierbij af van het kanaal waarop de video te zien is. Op sociale media is bijvoorbeeld een tijd van 30 tot 45 seconden nog te doen. Komt het daarboven, dan neemt de kans gigantisch toe dat mensen afhaken. Op een website kun je bijvoorbeeld maximaal 2 minuten aanhouden. Let er hierbij op dat de duur van je video sterk afhankelijk is van de boodschap die je wil vertellen.
Tip 6: Laat de video niet te gemaakt overkomen
Hoe maak je een bedrijfsvideo extra aantrekkelijk? Door deze spontaan te laten lijken. Voorkom dat je de mensen voor de camera teksten laat oplezen van een blaadje. Dit zal zeker opgemerkt worden door kijkers. Dit heeft een aantal nadelen. Het komt ten eerste niet echt professioneel over. Ten tweede geeft het de kijkers het gevoel dat er niet echt moeite wordt gedaan om een goede video neer te zetten. En ten derde leidt het de kijker af van de boodschap.
Bij voorkeur zet je iemand voor de camera die hier ofwel ervaring ofwel geen problemen mee heeft. Als de hoofdpersoon bij wijze van spreken continu staat te trillen voor de camera, krijg je ook niet de beste resultaten. Zorg wel dat je iemand van je organisatie voor de camera hebt. Maak hier absoluut geen gebruik van stand-ins. Je wilt namelijk dat de potentiële klanten een feeling krijgen met jouw bedrijf. Laat je dit door iemand representeren die er niet eens werkt, dan geef je de verkeerde indruk.
Tip 7: Laat duidelijk naar voren komen dat het jouw filmpje is
Zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat het om jouw bedrijfsvideo gaat. Natuurlijk hoef je hier niet om de twee seconden jouw bedrijfsnaam te schreeuwen. Maar voorkom dat je niet laat blijken dat het om jouw business gaat. Een filmpje met mooie beelden ziet er prachtig uit, maar als mensen niet weten dat het van jouw bedrijf is heb je er alsnog niks aan.
Tip 8: Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is één van de sleutels tot succes. Je moet bij een bedrijfsvideo niet denken: we zien wel hoe het gaat lopen. Dit is gevaarlijk omdat het gaat om een investering van tijd en geld.
Van tevoren moet je daarom nadenken over een aantal zaken. Dit kun je in overleg doen met de partij die voor jouw bedrijfsvideo de productie gaat oppakken. Denk bijvoorbeeld aan welke stijl je wil gebruiken voor je doelgroep. Wil je deze persoonlijk hebben, informeel, juist heel formeel of bijvoorbeeld ontzettend filmisch? Bedenk ook of je één locatie wil gebruiken, of dat je meerdere shots op meerdere locaties wil filmen. Kies je voor interviews? En hoe zit het met de voice-over: pak je dit zelf op, laat je dit doen of kies je daar überhaupt niet voor?
Tip 9: Bepaal inspirerende voorbeelden
Je doet er goed aan om voor het maken van jouw bedrijfsvideo een aantal voorbeelden te bekijken. Ga op zoek naar de video’s die jou het meeste aanspreken. Wat doen zij? Hoe bouwen zij hun verhaal op? Welke shots gebruiken zij? Gebruiken ze muziek, een voice-over of meerdere locaties?
Zorg dat je niet gaat kopiëren. Gebruik in plaats daarvan de gekozen filmpjes als creatieve bron. Zo krijg jij binnen een korter tijdsbestek een beter resultaat.
Tip 10: Zorg voor een ruime planning van je opnames
We willen benadrukken hoe belangrijk een (ruime) planning is voor de productie van je bedrijfsvideo. Als je dit nog niet vaker hebt gedaan, kun je je verkijken op de hoeveelheid tijd die het in beslag kan nemen. Shots kunnen vele keren opnieuw moeten worden opgenomen, door welke reden dan ook. Misschien kan door plotselinge regen een bepaalde locatie even niet gebruikt worden.
Voorkom stress door een ruime planning aan te nemen. Mocht een onderdeel iets uitlopen, dan hoeft dat geen probleem te zijn voor de opnames die nog moeten volgen. Plan je alles heel strak in, dan moet je bij problemen drastisch gaan inleveren op kwaliteit. En dat is zonde. Je hebt namelijk maar één kans om een goede indruk achter te laten bij de kijkers van je bedrijfsvideo.
Tip 11: Wees kritisch, maar niet perfectionistisch
Een goede balans is hier belangrijk. Uiteraard moet je zeer kritisch zijn. Je moet op je strepen durven staan als het resultaat niet helemaal is zoals jij verwacht had. Probeer dit wel zoveel mogelijk bij de opnames te doen. Perfectionistisch zijn werkt hier lastig. Qua tijd is het dan vaak simpelweg onhaalbaar om alle shots net zo vaak over te doen totdat deze in jouw ogen ‘perfect’ zijn. Vertrouw op de kunde van het videobedrijf. Als je van tevoren duidelijk bent over wat je wil, kunnen jullie samen naar dit ideale resultaat toe werken.
Tip 12: Wees niet bescheiden maar ook niet arrogant
Het is geen probleem om in je bedrijfsvideo te zeggen dat je ergens goed in bent. Sterker nog, als je gaat nuanceren dan is de kans groot dat kijkers ook even bij je concurrenten gaan snuffelen. Voorkom dit door te zeggen wat je sterke punten zijn. Focus ook hier weer op de meerwaarde van je bedrijf. Zorg echter dat je niet arrogant wordt. Dit schrikt mensen af en heeft als resultaat dat ze negatief naar jouw business kunnen gaan kijken. Zoek hier voor jezelf de juiste balans in.
Tip 13: Kies de juiste muziek
Het gebruiken van liedjes van artiesten is vaak niet toegestaan. Het verkrijgen van licenties hiervoor is vaak duur of duurt erg lang. Je kunt in plaats daarvan rechtenvrije muziek gebruiken. Deze is in groten getale aanwezig op het internet.
Kies wel voor muziek die de juiste sfeer heeft. Ga voor kalme gitaar- of pianomuziek als je een rustige insteek hebt. Of kies juist voor uptempo muziek als de focus ligt op een energiek filmpje.
Probeer te voorkomen dat je onwijs repetitieve muziek gebruikt. Niet iedereen zal hierover vallen, maar het kan ergernis opwekken als je voor langere tijd continu hetzelfde deuntje hoort. Een ‘catchy’ nummer zorgt er aan de andere kant voor dat die muziek (gekoppeld aan jouw merk) in het hoofd van de kijker blijft hangen. Maak hier dus ook voor jezelf — en jouw doelgroep — de meest passende keuze.
Tip 14: Blijf tijdloos
Een bedrijfsvideo is erg nuttig om in te zetten. Het kan wel een kostenplaatje worden als je dit elk (half) jaar moet gaan doen. Dit kun je voorkomen door tijdloos te blijven in je video. Wat er daarmee bedoelen is dat je niet focust op zaken die aan tijd onderhevig zijn.
Als jij het aantal jaar dat je bestaat wilt benoemen, focus je dan op het jaartal waarin je begon met je bedrijf. Dit verandert niet en zal na drie jaar nog hetzelfde zijn. Let ook op dingen zoals een menukaart of een product- of dienstenlijst. Weet je van jezelf dat je elk half jaar een verandering doorvoert in die lijst? Laat deze dan niet expliciet zien in de video. Hiermee voorkom je dat je bedrijfsvideo na een aantal maanden of jaren achterhaald is.
Tip 15: Vraag welke kosten de bedrijfsvideo heeft
Het is niet altijd van tevoren te zeggen welke prijs een bedrijfsvideo maken heeft. Het is afhankelijk van vele factoren. Natuurlijk hanteert elk mediabedrijf al een andere prijs. Daarbij hebben ook het aantal draaidagen, het aantal locaties, het aantal draaiuren, de lengte van de video, de muziek en nog vele andere factoren invloed op de prijs.
Het fijne aan een bedrijfsvideo is dat deze altijd op maat wordt gemaakt. Deze wordt precies afgestemd op jouw wensen en eisen. Het nadeel is dat je hier van tevoren niet altijd een prijs voor kunt inzien. Vaak moet je hiervoor een offerte aanvragen bij de partij waarmee je wil samenwerken. Zo krijg jij de meest gepaste prijs.
Tip 16: Zet marketing in voor een breder bereik
Als laatste is het natuurlijk van groot belang dat jouw bedrijfsvideo goed vindbaar is. Hiervoor kun je verschillende marketingtools gaan inzetten. Zo kan bijvoorbeeld social media veel gaan betekenen voor de vindbaarheid van je video. Dit zorgt ervoor dat meer en meer mensen kennis kunnen maken met je business.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Aan de slag met je bedrijfsvideo?
Een professionele bedrijfsvideo kun je het beste uitbesteden. Zo bespaar je tijd en krijg je een fantastisch resultaat. Geïnteresseerd? Samen kijken we hoe we jou gaan helpen.