Wat is B2B videomarketing?
B2B videomarketing is een strategie die wordt ingezet bij de communicatie van één bedrijf naar een ander bedrijf. Hier heb je te maken met zogeheten beslissingnemers. Dit kan bijvoorbeeld een commissie zijn, een verantwoordelijke of een directeur. Als het gaat om informatie ontvangen blijken veel mensen liever een video te bekijken dan tekst te lezen.
Hoe kun je deze vorm van marketing inzetten?
Er zijn vele soorten B2B videomarketing die je kunt gebruiken. Het belangrijkste is dat je hierbij het sleutelwoord in acht neemt: meerwaarde. Welke vorm je ook kiest, zorg ervoor dat de kijker gaat voelen waarom hij of zij jouw product of dienst nodig heeft. Zeker in de B2B-wereld kun je hier erg veel progressie op boeken als je dit juist toepast.
Video’s om je merk te promoten
De eerste vorm van B2B videomarketing is het genereren van naamsbekendheid en vertrouwen. In een video vertel je de andere ondernemer wie je bent en welke oplossing je voor hem of haar hebt. Focus hierbij niet op het product of de dienst die je aanbiedt, maar op jou als bedrijfspartner. Wat zijn jouw voordelen? En waarom moet iemand de samenwerking met jouw business aangaan?
Het verkopen van je product of dienst
B2B videomarketing is goed in te zetten voor het verkopen van je product of dienst. Met beeld kun je op een professionele manier inspelen op emoties van de kijker. Dit klinkt manipulatief, maar dat is het niet. Je moet namelijk meerwaarde creëren voor je aanbod. Met simpele feiten over je product of dienst lukt dit niet. Focus daarom op het gevoel dat bij de klant ontstaat bij het werken met jouw product of dienst. Laat zien waarom jouw product of dienst niet kan missen in hun bedrijfsomgeving of -voering. Los problemen op (tijdgebrek, geen kennis, te weinig personeel, etc.) en vervul behoeften (meer (loyale) klanten, betere gerichte service, meer omzet, enzovoorts).
Om twijfelende partijen over de streep te trekken
Stel, je twijfelt over samenwerken met een bepaalde partij. Zijn ze wel loyaal? Leveren ze op tijd? Zijn ze vriendelijk? Deze vragen kunnen een drempel vormen bij het aangaan van een connectie. Beeld je dan eens in hoe waardevol testimonials kunnen zijn. Klanten van die partij geven aan waarom zij voor een samenwerking hebben gekozen. De kans is groot dat jouw twijfels over de eerder genoemde factoren worden weggenomen. Het gebruik van gezichten vergroot de persoonlijke touch. Dit maakt het extra vertrouwd en oprecht.
Een manier om je personeel te leren kennen
B2B connecties vinden het vaak belangrijk om te weten met wie ze zaken doen. Ze nemen niet alleen een product of dienst af, maar daarbij vaak ook een bepaalde service. Bijvoorbeeld als er vragen zijn, als er iets niet meer werkt of als er een update nodig is. Een gezicht achter je business helpt daar erg bij. Het wordt veel persoonlijker en vertrouwder. Je kunt dus B2B videomarketing ook gebruiken om je team voor te stellen.
Uitlegvideo’s
Een andere sterke tool in je B2B videomarketing is het gebruiken van uitlegvideo’s. Stel, je verkoopt een bepaald apparaat. Mensen hebben vaak geen zin om een gebruiksaanwijzing van A tot Z door te lezen als dit een papieren versie is. Dit komt omdat het hierbij gaat om lappen tekst of ingewikkelde plaatjes. In plaats daarvan kun je inzetten op uitlegvideo’s. Leg overzichtelijk uit hoe iets werkt en doe het voor. Grote kans dat je doelgroep dit als prettig ervaart.
Bepaal wat je doelgroep wil zien
Van belang is dat je de B2B video maakt met je doelgroep in gedachten. Wat is de meerwaarde voor hen? Wat gaat ervoor zorgen dat zij enthousiast raken? Welke problemen hebben zij waar jouw product of dienst bij gaat helpen? Hoe maakt jouw aanbod hun onderneming een stukje makkelijker of toegankelijker? Richt je hierbij niet zozeer op de eigenschappen van je aanbod, maar focus liever op je meerwaarde.
Beperk de lengte van de video
Men is er tegenwoordig aan gewend om in korte tijd veel informatie te vergaren. Hierom is de aandachtsspanne van veel mensen niet erg groot. Speel hierop in door je video niet te lang te maken. Twee minuten is vaak al het maximum. Daarna begint de aandacht te verslappen, áls je uiteraard iemands aandacht überhaupt hebt en deze vasthoudt. Natuurlijk hangt dit wel af welke soort B2B video je inzet. Als je een uitlegvideo maakt kun je prima tien minuten gebruiken. Zorg hierbij wel dat je to-the-point bent. Ga niet praten om het praten. Als je niet direct een oplossing biedt raken mensen hun interesse kwijt. Gebeurt dit vaker, dan raak je ze tevens kwijt als klant. Houd er rekening mee dat op social media mensen binnen enkele seconden beslissen of ze jouw video gaan bekijken. Zorg daarmee dat je meteen begint met waardevolle informatie.
Werk met een wel doordacht script
Een video moet je niet ter plekke op de set bedenken. Dit is zonde van je tijd en van je moeite. Van tevoren moet je een doordacht script hebben opgesteld. Dit heeft altijd een begin, een midden en een eind. Als afsluiter werkt een call-to-action goed. Men wordt er dan aan herinnerd dat er iets gedaan kan worden om het zojuist benoemde aanbod te verkrijgen.
Bij het maken van het script moet je weer aan je publiek denken. Wat wil je dat de kijker voelt? Wat wil je overbrengen? Hoe moet de kijker denken? En vooral: wat moet het publiek gaan doen? Voor jou is dit wellicht erg duidelijk. Het zit namelijk allemaal in je hoofd. Laat dit geen valkuil worden en neem niet zomaar aan dat je publiek jouw plan ook wel zal begrijpen. Maak de video daadwerkelijk vanuit de ogen van de klant. Dan weet je zeker dat deze het beste binnenkomt bij hem of haar.
Wil je zelf aan de slag?
Tegenwoordig kun je prima zelf aan de slag als het gaat om B2B videomarketing. Met de huidige camera’s op smartphones kun je video’s van behoorlijk goede kwaliteit schieten. Ook kun je zelf investeren in een camera die je gebruikt om dit soort video’s voor marketingdoeleinden op te nemen. Je moet daarbij wel aan een aantal dingen denken.
De belichting is onwijs belangrijk
Als je naar een video kijkt heb je het niet altijd door. Maar kijk je buiten het beeld, dan zie je lampen staan. Deze worden gebruikt om de juiste belichting te creëren. Doe je dit niet, dan is je onderwerp onderbelicht. Dat komt erg onprofessioneel over. Een investering in dit soort verlichting is het zeker waard.
Alles valt en staat bij het geluid
Het geluid is eigenlijk het allerbelangrijkste. Hiermee breng je de boodschap over. Over onderbelichte shots kun je eventueel nog plakshots heen monteren. Bij audio gaat dit niet. Je raakt dan een deel van je boodschap kwijt. Zorg dus dat je audio perfect is. Dit doe je door een microfoon aan te schaffen. Ook hier hoef je niet direct het allerhoogste bedrag uit te geven. Met de juiste apparatuur houd jij in elk geval de ruis, het smakken en andere omgevingsgeluiden met gemak weg. Daarbij boost je de kwaliteit van de opgenomen stem. Hierdoor kun jij zo optimaal mogelijk je boodschap verkondigen.
Camera met goede kwaliteit
Zoals we al eerder aangaven is een smartphone tegenwoordig tevens uitgerust met een camera van goede kwaliteit. Het hangt hierbij erg af van de shots die jij wilt maken. Kijk ook of je met de camera loopt of dat deze stilstaat. Je kunt hiervoor overwegen om te investeren in een camerastabilisator. Dit zorgt dat je geen schokkende beelden krijgt, hetgeen erg afleidend is om naar te kijken. Voor zo weinig mogelijk beweging met de camera kun je het beste kiezen voor een statief. Deze kun je vervolgens op de perfecte hoogte afstemmen. Zo krijg je precies dat waarnaar je op zoek bent.
Het uitdragen van je B2B videomarketing
Het is natuurlijk belangrijk dat jouw B2B video goed wordt gevonden. Je kunt YouTube hier erg goed voor inzetten. Dit is, op Google na, de grootste zoekmachine. De mogelijkheden liggen er. Zorg wel dat je dit kanaal ook goed gebruikt. Laat je bedrijfsaccount op dit kanaal bijvoorbeeld niet verslonzen. Besteedt er aandacht aan en zorg dat de content overzichtelijk is. Hiervoor kun je perfect playlists maken. Hierin plaats je verschillende video’s over hetzelfde onderwerp. Misschien deel je een uitlegvideo onder in vier verschillende delen. Deze kun je goed bundelen in de playlist.
Ook andere kanalen zijn mogelijk
Niet alleen YouTube is voor jou een mogelijkheid om je B2B video contentmarketing tentoon te stellen. Denk bijvoorbeeld ook aan Facebook en Instagram. Je krijgt bij deze kanalen de mogelijkheid om zeer gericht je advertenties bij je doelgroep te krijgen. Houd er wel rekening mee dat video’s op deze kanalen op hun eigen manier worden bekeken. Zo is de kans groot dat er zonder geluid wordt gekeken. Daarom raden we altijd aan ondertiteling te gebruiken. Daarnaast is het ook hier erg belangrijk dat je inzet op het trekken van de aandacht. Een gebruiker van Instagram of Facebook scrolt snel door zijn of haar tijdlijn heen. Als jouw video niet snel de aandacht grijpt, zal deze niet bekeken worden.
Maar wat dacht je van e-mail? Ook daar is B2B videomarketing in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een link naar de video op YouTube opnemen in je wekelijkse mailing. Maar wellicht kies je ervoor om een video te embedden (opnemen in je mail). Zo kan iemand direct vanuit de mail de video bekijken en al naar gelang direct actie ondernemen vanuit dezelfde mail. Gebruiksvriendelijk en snel.
Draag altijd je huisstijl uit
Ga jij werken met B2B videomarketing? Houd dan altijd je huisstijl bij de hand. Dit zorgt voor extra herkenbaarheid. Je communiceert vanuit je merk richting andere bedrijven. Zorg dan dat de manier waarop je communiceert tevens herkenbaar is. Gebruik in je video dezelfde kleuren, typografie en vormen als in je huisstijl. Hetzelfde geldt voor je YouTube-kanaal. Je prent zo jouw huisstijl in het geheugen van de ontvanger. Onbewust zal deze later sneller aan jouw merk, product of dienst denken.
Extra tip: Geef de klanten een Behind The Scenes
In plaats van dat jij vertelt hoe goed je bent, moet de kijker dat zelf ontdekken. Dit doe je dus via de eerdergenoemde meerwaarde. Vergeet daarbij niet dat je kunt inzetten op de beleving van de potentiële klant. Creëer bij hem of haar een speciaal gevoel.
Bijvoorbeeld door een Behind The Scenes te laten zien. Richt één volle werkdag de camera op een vaste medewerker. Zo krijgt de kijker te zien hoe het is om binnen jouw bedrijf te werken. Hiermee creëer je een stukje goodwill. Je stelt je open op en de kijker krijgt een feeling met je bedrijf. Dit is enorm waardevol. Hoe meer een klant zich betrokken voelt bij jouw organisatie, hoe groter de kans is dat deze blijft hangen en vervolgens een aankoop (of meerdere aankopen) doet.
Een goede balans tussen humor en professionaliteit
Een groot verschil tussen B2B en B2C is volgens velen het gebruik van humor. Waar je bij B2C best humor mag gebruiken, wordt B2B vaak gezien als professioneel, zakelijk en direct. Daar hoort niet volgens iedereen humor bij. Toch kun je daar prima een goede balans in vinden. Soms blijft met humor een boodschap zelfs beter hangen. Dit komt omdat er een band gecreëerd wordt tussen de verzender en de ontvanger. Jullie houden van dezelfde humor.
Uiteraard moet je altijd de afweging maken in hoeverre je humor inzet. Wellicht kan zelfspot erg goed werken. Vaak voel je zelf hoe ver je daarin kunt gaan. Houd rekening met het verschil in humor tussen jou en de ontvangende partijen. Probeer het subtiel te houden als je niet zeker bent. Of vermijd het helemaal. De keuze is aan jou.
B2B videomarketing inzetten?
Je hebt gelezen wat de mogelijkheden en de voordelen zijn van B2B videomarketing. Je kunt met video je boodschap goed overbrengen. Zorg wel dat je je doelgroep kent alvorens je hiermee bezig houdt. Bied je klanten echte meerwaarde, in plaats van een ‘wij-van-wc-eend’-praatje. Als je dat doet zul je merken hoe waardevol videomarketing zal zijn voor jouw B2B strategie.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Samen overleggen?
Heb je weinig tijd of kennis om hier zelf aan te werken? Schrijf het nog niet definitief af. Laat ons het oppakken! We denken graag vrijblijvend met je mee. Zo kun jij met B2B videomarketing een sterk merk neerzetten en gaan groeien.