Een manier om in de zoekmachines te komen
SEO en SEA worden allebei gebruikt om je website hoog in zoekmachines terecht te laten komen. Allebei de manieren hebben hun voordelen en hun nadelen. Om je het verschil tussen beide begrippen beter te begrijpen, leg ik ze eerst beiden apart aan je uit. Daarna leg ik de verschillen aan je voor.
Wat is SEO?
SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization. Dit betekent niets anders dan zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert je website — en de content die daarop staat — ten faveure van een vertoning in de zoekmachine.
SEO werkt aan de organische resultaten van de zoekmachine. Het getoond worden in Google an sich kost bij dit begrip geen geld. Natuurlijk neemt de optimalisering die doorgevoerd wordt wel tijd en daarmee geld in beslag.
Handig hierbij is om te weten hoe de zoekmachine precies te werk gaat. Als iemand een bepaalde term invult en op enter drukt, heet dat een zoekopdracht. Google vindt het belangrijk dat de resultaten de gebruiker zo goed en gericht mogelijk kan helpen. Daarom gaat de zoekmachine na het uitvoeren van de zoekopdracht binnen een fractie van een seconde op zoek naar websites die relevant zijn voor de uitgevoerde zoekopdracht. Hoe meer de content aansluit op die zoekopdracht, hoe relevanter Google je website vindt. En dat leidt tot een hoge positie in de zoekresultaten.
Wat is SEA?
Dan kijken we naar SEA: ook dat is een afkorting. Dit staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in de zoekmachine. Je zet (tekstuele) advertenties op die vervolgens getoond worden in zoekmachine.
Google zet deze betaalde zoekresultaten vaak bovenaan of onderaan. Dat verschilt per hoeveelheid advertenties binnen één pagina. Deze zijn te herkennen aan het feit dat er ‘advertentie’ voor de link naar de website staat. Het inzetten van deze vorm van zoekmachinemarketing is wel betaald. Naast dat de uren om de advertenties op te maken en in te stellen geld kosten, wordt er ook per klik op de link betaald. Het bedrag dat je moet betalen wordt uitgedrukt in CPC, oftewel Cost Per Click.
Als iemand nu een zoekopdracht uitvoert in Google, kijkt de zoekmachine naar het aantal advertentie-aanbieders bij de gebruikte zoekterm. Deze bieden in een soort ‘mini-veiling’ tegen elkaar op. Van tevoren geven marketeers aan hoeveel ze maximaal willen uitgeven aan een click. Hoe meer een klik op je link waard is, hoe meer je kunt uitgeven. Vanzelfsprekend winnen de best betalende adverteerders hier.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Zo, nu weet je wat de betekenis van SEO en SEA is. Het is tijd om te kijken hoe deze daadwerkelijk van elkaar verschillen. De kans is groot dat je met de eerder genoemde informatie zelf al ongeveer een idee hebt gekregen van hoe de termen zich tot elkaar verhouden. Om je helemaal op het goede spoor te zetten sommen we de verschillen voor je op.
Het verkrijgen van het resultaat
Zoekmachineoptimalisatie gaat om het verbeteren (of het aanmaken) van je website en je content op basis van bepaalde zoekwoorden. Pagina’s, blogs of andere content toespitsen op een bepaald onderwerp maakt jouw website extra relevant voor degene die in Google een zoekopdracht met die betreffende term uitvoert. En hoe relevanter Google je pagina vindt, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.
SEA daarentegen werkt middels het aanmaken van een tekstuele advertentie in Google Ads (voorheen Google AdWords geheten). Je vult hier een titel, een beschrijving, de gewenste URL en eventuele extensies toe. Daarna bepaal je het budget dat je eraan wilt besteden en in welke regio je de advertenties wilt laten zien.
Organische versus betaalde resultaten
Eén van de verschillen zit in de kosten die je kwijt bent. SEA omvat betaalde advertenties, die qua prijs afhangen van je concurrentie en je budget. Je betaalt hier dus om zichtbaar te zijn in Google.
Door SEO organisch verschijnen in Google kost an sich niks. Uiteraard betaal je wel voor de tijd en personeelskosten die SEO met zich meebrengen. Het zichtbaar zijn in Google kost je niks, de manier om dit te behalen echter wel.
De plek van het zoekresultaat
Advertenties waarvoor men betaalt zijn opvallender in de zoekresultaten dan organische resultaten. Betaalde ads staan of bovenaan in de SERP (Search Engine Result Page) of onderaan. Op deze plekken vallen ze het meeste op.
Extra mogelijkheden bij vertoning in Google
Bij SEA kun je je advertenties zogeheten extensies meegeven. Zo vul je je getoonde ad aan met informatie die de zoeker verder helpt in zijn of haar zoektocht. Vul bijvoorbeeld de locatie in van je bedrijf, een aantal productcategorieën uit je webshop of je USP’s (Unique Selling Points).
Kies je voor inzetten op SEO dan is de kans aanwezig dat je een zogeheten ‘featured snippet’ kunt krijgen. Dit betekent dat jouw content in een speciaal vak in de SERP van Google staat. Hiermee val je extra op en zullen zoekers sneller op jouw link klikken. Dit krijg je alleen bij SEO en kan niet met SEA.
Resultaten verkrijgen
Kijk je naar de duur tussen opstarten van de campagne en het resultaat kunnen zien, dan zit er een groot verschil tussen SEO en SEA. Eerstgenoemde is een proces van de lange termijn. Het kan weken tot maanden duren voordat je optimalisaties haar vruchten afwerpen. Een SEA advertentie staat direct nadat je deze hebt ingeschakeld in Google. Als je direct resultaat wilt, vallen betaalde ads hier in je voordeel.
Zichtbaar blijven
De doorlooptijd van je zichtbaarheid is tevens veel waard. Ook daar zit een verschil in. Bij SEO duurt het wellicht langer duurt om zichtbaar te worden; als dat dan eindelijk gebeurt blijft je website wél relatief lang hoog scoren. Een betaalde advertentie die je besluit stop te zetten wordt niet meer getoond en maakt je dus ook niet langer meer zichtbaar.
Waar komt de bezoeker vandaan?
In de online marketing is het van groot belang dat je kunt zien waar een bezoeker vandaan komt. Met die informatie kun je bepalen of jouw website of campagnes op bepaalde fronten bijgesteld moet worden.
Bij organische resultaten kun je helaas niet zien welke zoekwoorden een bezoeker heeft gebruikt om op jouw website te komen. In de tool Google Ads staan de organische zoekwoorden op ‘not provided’. Dit biedt dus geen informatie om je content verder te optimaliseren. Bij SEA krijg je de door de zoeker gebruikte termen wel te zien.
De effectiviteit van je campagne meten
Als je de effectiviteit van je campagne wil meten dan is SEA hier de duidelijke winnaar. Binnen het eerder genoemde Google Ads kun je precies inzien hoe lang jouw advertentiecampagne loopt, hoeveel mensen op jouw advertentie geklikt hebben en hoeveel geld je dit heeft gekost. Zo kun je beslissingen maken voor de komende campagne(s).
Met SEO kun je deze gegevens minder goed inzien. Er wordt weergegeven hoeveel bezoeken je binnen een bepaalde periode op een bepaalde pagina hebt gehad en wat de gemiddelde tijdsduur was dat men op die pagina bleef. Op welke woorden zij precies zochten (om zo je content nog relevanter te maken) kun je hier helaas niet ontdekken.
Intentie van de zoeker
Een laatste verschil tussen SEA en SEO is de intentie van de zoeker. Search Engine Optimization is voornamelijk gericht op het informeren van de oriënterende zoeker. Betaalde advertenties worden normaliter ingezet om mensen direct te voorzien van een product of dienst en speelt daarom een grote rol voor de beslissende zoeker.
De combinatie van SEO en SEA is goud waard
Zoals je nu weet hebben beide begrippen zowel hun voordelen als hun nadelen. Waar bij de ene situatie een zoekmachineoptimalisatie het beste zal gaan werken, zal de andere situatie meer baat hebben bij advertenties in Google. Maar je hoeft niet altijd te kiezen tussen één van de twee.
Je scoort extra goed als je gebruik maakt van beide marketingmethoden tegelijkertijd. SEO heeft bijvoorbeeld een langere opstarttijd. In de periode dat je organische resultaten nog niet naar behoren getoond worden, maak je gebruik van betaalde advertenties. Deze geven je zichtbaarheid en laten zoekers op zeer korte termijn kennismaken met jouw business.
Als je SEO-activiteiten vervolgens beginnen aan te slaan kun je het budget voor je SEA per klik gaan verlagen. Blijf je naderhand inzetten op beiden, dan is de kans groot dat je zowel als betaald als organisch zoekresultaat wordt neergezet. Je staat dan twee keer in de SERP en dat vergroot je naamsbekendheid en je bereik.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Samen de mogelijkheden bekijken?
Wil je dat we met je meekijken bij het online zichtbaar maken van je business? We helpen je graag. Vraag onze specialisten om advies of laat ons je helemaal ontzorgen.