Nieuwe klanten werven kan voor elke onderneming een uitdaging zijn. De een vind of krijgt ze wat makkelijker dan de ander. Echter gelden voor alle ondernemingen dezelfde vragen: “Waar vind ik mijn doelgroep?” en “Hoe krijg ik ze zover om een product of dienst bij mij af te nemen?”. Om het jou als onderneming wat makkelijker te maken is het van belang dat jij jouzelf zelf deze vraag elke dag stelt en jij als onderneming ook elke dag bezig bent met het werven van nieuwe klanten.
Een veel gemaakte fout is namelijk dat wanneer jij een aantal opdrachtgevers hebt jij dan stopt met het binnenhalen van nieuwe. Je bent immers voorzien van werk, maar de opdrachten zijn een keer afgerond. En dan? Met een beetje geluk hebben jouw oude opdrachtgevers een nieuwe opdracht, maar anders zit je daar zonder werk. Voor de continuïteit van jouw onderneming is het daarom van belang dat een van jouw terugkomende dagelijkste taken het werven van nieuwe klanten is.
Maar hoe haal jij deze nieuwe klanten binnen? Daarvoor zijn er meerdere verschillende manieren en al deze manieren ga ik jou in 2 verschillende blogs uitleggen. Om te starten met deel 2 van dit thema.
Na dat ik jou in deel 1 heb laten zien hoe jij nieuwe klanten kunt werven zonder daadwerkelijk ook maar een potentiële nieuwe klant te benaderen. Ga ik jou in deze blog laten zien hoe jij nieuwe klanten kunt werven door er juist wel naar op zoek te gaan. Zo zou jij kunnen gaan adverteren, koude acquisitie in kunnen zetten of actief social media gebruikers kunnen gaan bereiken.
Nieuwe klanten werven door middel van adverteren
Een advertentie is een promotiemiddel voor ondernemingen. Ondernemingen maken gebruik van advertenties om meer bekendheid te genereren voor hun onderneming. Een advertentie is dus een publicatie van hun product of dienst om zo nieuwe klanten te krijgen of meer te verkopen aan huidige klanten.
Adverteren is van oudsher misschien wel de meest gebruikte en oudste vorm van marketing. Je kunt adverteren in de krant, op de radio, op televisie, op billboards of zoals de meeste bedrijven het tegenwoordig doen: online. Enkele tips voor een goede advertentie zijn:
- Stel van tevoren vast wat jij wilt bereiken met jouw advertentie.
- Wees duidelijk, kies 1 hoofdboodschap en vertel alleen wat je daadwerkelijk wilt vertellen.
- Pas jouw taalgebruik aan jouw doelgroep/ontvangers aan.
- Creëer impact: zorg dat jij opvalt tussen andere advertenties. Dit kan al op een simpele manier als het variëren met verschillende kleuren.
- Zorg dat jij jouw onderneming duidelijk vermeld en dat potentiële klanten weten waar zij jou kunnen vinden.
- Controleer jezelf na het uitzetten van jouw advertentie. Vraag aan de ontvangers wat zij ervan vonden en hoe zij het hebben ervaren. Dit kan er voor zorgen dat jouw toekomstige advertenties alleen maar effectiever worden en meer gaan opleveren.
Nieuwe klanten werven door middel van koude acquisitie
Koude acquisitie is het benaderen van potentiële klanten die nog niet eerder met jou te maken hebben gehad. Bij koude acquisitie weet jij niet of diegene die jij benadert wel warm loopt voor jouw product of dienst. Bij koude acquisitie ben jij bezig met de eerste bouwstenen te leggen voor een (hopelijke) lange klantrelatie.
Hierbij is de kans groot dat jij eerst een “Nee, ik ben niet geïnteresseerd.” krijgt te horen. Hoewel dit als een afwijzing klinkt, hoeft dit helemaal geen afwijzing te zijn. Het kan ook een “Nee, ik ben op dit moment niet geïnteresseerd” betekenen. Jij hebt hier de prospect al kennis laten maken met jouw product of dienst. Hij of zij weet nu van jouw bestaan af. Zie dit als de 1e steen die jij hebt gelegd. Een huis bouw je namelijk ook niet in 1 dag.
Nieuwe klanten werven door middel van social media
Social media is niet meer weg te denken uit ons leven en jij als ondernemer kan hier een gigantische slag slaan in het werven van nieuwe klanten. Daarom heb ik hier enkele tips voor jou voor jij de sociale media gaat bestormen.
- Wat wil je bereiken?
Nieuwe klanten werven is een doel op zich, maar dit kun jij op meerdere manieren doen. Zo kan jij jouw merk versterken om nieuwe klanten te werven, zo kan jij jouw netwerk vergroten om nieuwe klanten te werven of zo kun jij jouw zichtbaarheid vergroten om nieuwe klanten te werven.
- Ga te werk volgens het know-like-trust systeem
- Know:
Mensen leren jou in deze stap kennen en maken in deze stap kennis met jouw product. Je deelt zoveel mogelijk over jouw product en/of dienst en wanneer mensen een probleem hebben moeten zij aan jou denken.
- Like:
Nu jij de mensen bereikt hebt op social media en zij kennis hebben gemaakt met jouw product en/of dienst moeten zij jou leuk gaan vinden. Deel leuke content. Laat ze een kijkje nemen in de keuken en doe dit op een leuke of ludieke manier. Zet een winactie op of laat mensen andere taggen in jouw bericht. Een voorbeeld van een leuke tag- of winactie kan dit zijn:
Stel jij bent een eetgelegenheid en je hebt een nieuw XXL maaltijd voor op je menukaart. Deel een afbeelding van deze maaltijd en stuur aan op actie door de vraag te stellen: “wie daag jij uit om dit in één keer op te eten? Taggen maar!” Deze manier van aansporen tot actie met taggen kun je heel goed toepassen op Facebook of Instagram.
Of
Stel jij bent een dierenspeciaalzaak. Laat een filmpje zien met een hond die helemaal opgewonden wordt bij het krijgen van bepaalde hondenkoekjes. Stel dan de vraag of jouw volgers hun hond ook zo opgewonden wil krijgen. Laat ze dan weten dat dit mogelijk is door dit bericht te delen en wie weet winnen zij wel een hele zak of doos.
- Trust:
Nu mensen jou hebben gevonden en jou leuk vinden komt de belangrijkste stap, namelijk: vertrouwen. Je kunt heel bekend en leuk zijn, maar wanneer mensen jou niet 100% vertrouwen kopen ze waarschijnlijk niets. Zorg ervoor dat mensen jou gaan aanbevelen op social media. Zorg ervoor dat jij “ambassadeurs” hebt. Jij kunt ook een video van een tevreden klant plaatsen. Of juist van een klant met een probleem, maar dat jij laat zien hoe snel en goed jij dat hebt opgelost.
Salestraining van Salespotential
Wil jij meer leren over nieuwe klanten werven? Dan kun jij een training volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:
- Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
- Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
- Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
- Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.
- Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken
- Omzet door het dak heen gaat.
- Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
- Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
- Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
- Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.
De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:
- Je leert je ideale klant omschrijven.
- Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
- Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
- Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
- Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
- Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
- Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
- Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
- Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.
Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.
Sales uit handen geven aan Salespotential
Een andere manier om nieuwe klanten te werven is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:
- Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
- Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
- Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
- Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
- Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
- Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?
Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:
- Pre start:
- Doelgroep bepaling
- Doel van de campagne
- Wijze van benadering
- Plan van aanpak
- Start:
- Testen van varianten
- Analyseren van de resultaten
- Bijsturen voor de perfecte aanpak
- Executie:
- Dagelijkse targets.
- Wekelijkse meeting.
- Maandelijkse rapportage met resultaten.
- Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.
Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.