Adverteren op Google: hoe word jij zichtbaar?

Adverteren op Google gaat jou helpen om je website of webshop zichtbaar te krijgen onder nieuwe en bestaande klanten. Maar hoe werkt dit en hoe krijg je dit voor elkaar? En is op deze manier adverteren wel rendabel te noemen? In dit blog ontdek je meer over advertenties gebruiken in Google.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

22 Jul, 2020

}

0 minuten

De behoefte om te groeien neemt toe

Je herkent het vast wel: je ziet dat je website of webshop een aantal websitebezoekers per week of per maand krijgt maar stiekem hoop je dat dit er ooit meer zullen zijn. Dan heb ik goed nieuws voor je! Je hoeft hier niet meer over te dromen, je kunt er zelf voor gaan zorgen dat deze droom werkelijkheid wordt.

Een van de beste manier om je website bij veel mensen onder de aandacht te krijgen is via adverteren op Google. De zoekmachine wordt dagelijks ontelbare keren gebruikt en biedt daarom gigantische mogelijkheden om je brand awareness te vergroten. Laten we eens verder kijken naar de mogelijkheden die deze optie je biedt.

Hoe werkt Google Ads? Dit is de structuur!

Om marketeers te helpen om hun website of webshop aan te bieden in de zoekmachine is er de tool Google Ads. Dit is een programma waarin je Google advertenties kunt aanmaken en kunt bijhouden hoe goed deze het doen. Een ideale manier om zoekende mensen een voorstel te doen om eens op jouw pagina te kijken. Maar hoe werkt dat precies?

Van account naar advertentie

Adverteren op Google doe je via het programma Ads (vroeger Google AdWords geheten). Je hebt een account nodig om aan de slag te gaan, maar je kunt hiervoor gewoon je Google-account gebruiken. Super simpel.

Campagnes creëren

Binnen je account kun je verschillende campagnes creëren. Dit helpt je om overzicht te krijgen over al je Google advertenties. Bedenk maar eens dat je als kledingwinkel online vindbaar wil worden op verschillende zoekwoorden. Per kledingcategorie (schoenen, truien, jassen, et cetera) maak je dan een campagne aan. Zo voorkom je dat je elke keer tien minuten moet zoeken naar de campagne die je op dat moment wilt bekijken.

Verschillende types campagne

Deze campagnes kunnen zoekcampagnes of displaycampagnes zijn. Eerstgenoemde geeft je advertentie weer zoals de links die je in de zoekresultaten van Google ziet. Dit bestaat alleen uit tekst en wordt daarom ook wel een tekstadvertentie genoemd. Een displayadvertentie is een banner die op verschillende plekken in het advertentienetwerk van Google getoond wordt. Denk bijvoorbeeld aan YouTube , Gmail of andere partners die met dit netwerk verbonden zijn. Bij displayadvertenties gaat het om afbeeldingen die getoond worden.

Advertenties aanmaken

Een campagne bestaat op haar beurt weer uit verschillende advertenties. Je kunt meerdere advertenties toevoegen onder één campagne. Dit adviseer ik je ook om te doen. Waarom? Omdat je daarvan leert. Dat werkt als volgt. Als jij drie advertenties aanmaakt binnen eenzelfde campagne, zal Google alle drie de ads laten zien aan je doelgroep. Drieëndertig procent ziet advertentie A, een derde krijgt advertentie B en de anderen zien advertentie C. Steek alle advertenties op een andere manier in. Hanteer een andere stijl, gebruik een andere USP’s, noem maar op. Na een tijdje zie jij het resultaat van deze advertenties en kun je zien welke van de drie het beste gescoord heeft. Met welke stijl of USP klikken mensen het vaakste door naar je website of webshop? Onthoud die. Die ga je vervolgens weer testen naast twee anderen binnen drie nieuwe advertenties. Als je zo doorgaat blijven alleen de best scorende advertenties over. En die gebruik je dan voor je volgende campagne.

De reden(en) om voor adverteren op Google te kiezen

In de basis weet je nu waar een advertentie in Google vandaan komt. Maar je weet misschien nog niet waarom je nou juist voor deze manier van adverteren moet kiezen. Om je daarvan te overtuigen zet ik een aantal punten voor je op een rijtje. Als je deze doorleest, en je bent nog steeds enthousiast, dan is adverteren via Google zeker iets voor jou.

Veel gebruikte zoekmachine

Google heeft afgelopen jaar ongeveer 95% aandeel gehad in het online zoekgedrag van mensen. Er worden elke seconde ontelbaar veel zoekopdrachten gedaan. In feite kan men niet meer zonder Google. Ook al gebruikt iemand een andere zoekmachine, dan nog zijn Gmail en YouTube zo ontzettend ingeburgerd dat daar eigenlijk niet meer omheen gegaan kan worden. Dit biedt voor jou een enorme kans om vele mensen te bereiken.

De zoekintentie van de gebruiker

Google vindt het belangrijk dat haar gebruikers een zo prettig mogelijke ervaring hebben. Ze moeten dus direct antwoord krijgen op de vragen of problemen die zij intypen in de zoekmachine. Als jouw website of webshop hierbij tevoorschijn komt, dan is de kans groot dat mensen jou aanklikken.

Ze zijn immers bewust op zoek naar een omschrijving van een term, een aanbieder van een bepaald product, een plek om meningen van anderen te vinden, een filmpje om kennis te maken met een bepaald bedrijf, et cetera. Hoe directer jij voldoet aan hun zoekintentie, hoe positiever ze tegenover jouw business staan en hoe sneller ze zaken met je doen.

Mensen herinneren aan hun bezoek middels retargeting

Via Google kun je retargeting gebruiken. Dit betekent dat je mensen opnieuw ‘benadert’ als doelgroep. Ideaal voor wanneer iemand je website of webshop heeft bezocht, maar verder geen actie heeft ondernomen. Wellicht komt dit omdat je aanbod niet aantrekkelijk was, dat een product was uitverkocht of omdat de gebruiker geen tijd meer had om op dat moment verder te gaan met zijn of haar bezoek. Middels retargeting richt je je advertenties specifiek op die mensen. Zij krijgen dan een speciale advertentie te zien die inspeelt op het feit dat ze al eens eerder jouw website hebben bezocht. Koppel hier een speciale (kortings-)actie aan en haal deze mensen binnen.

Perfect overzicht van hoe jouw advertenties scoren

Als jij aan het adverteren gaat, wil je natuurlijk weten of deze keuze rendabel is geweest. Google Ads geeft je hier een perfect overzicht van. Zo kun je zien hoeveel vertoningen deze campagne heeft gehad, hoeveel interactie daarop is geweest (lees: hoe vaak erop geklikt is), wat je (gemiddelde) kosten zijn per advertentie en hoeveel conversies je eruit hebt weten te slepen. Zo kun je precies zien of bepaalde keuzes inderdaad wel of niet de gewenste resultaten hebben opgeleverd.

Leren om te verbeteren

Doordat je zo precies kunt bijhouden hoe jouw ads scoren, kun je deze informatie meenemen voor de volgende keer. Zo leer jij om jezelf elke keer te verbeteren, om op het einde alleen maar fantastisch converterende advertenties online te zetten. Dit omdat je dan precies kunt vertellen waar jouw doelgroep op zit te wachten, hoe deze overgehaald kan worden en waar deze zich bevindt. Ideaal voor je vindbaarheid.

Campagnes bijstellen op elk moment

Adverteren op Google moet uiteraard rendabel zijn. Je geld moet gaan naar campagnes die het waard zijn en die werkelijk resultaat opleveren. Ads geeft je hiertoe de mogelijkheid. Je kunt campagnes namelijk tussentijds aanpassen. Als je merkt dat een bepaalde advertentie wel geld kost maar niets oplevert, kun je deze stopzetten. Je kunt ook het budget verhogen dat je hebt ingesteld om zo (tijdelijk) te zorgen voor meer zichtbaarheid van die campagne. Ook de gebruikte zoekwoorden kun je op elk moment veranderen. Echter is dat laatste niet heel handig omdat daarmee de verzamelde gegevens over die advertentie ook verdwijnen.

Hoeveel kost adverteren op Google?

Via Google adverteren is helaas niet gratis. Je betaalt om gezien te worden. Hoeveel dat is, valt vooraf niet altijd te zeggen. Wel kun je een goede inschatting maken en een maximum budget opgeven als je de Google advertentie aanmaakt. Dit is het bedrag dat je wil dat Google per dag aan de advertentie spendeert. Je kunt dit makkelijk omrekenen naar een maandbedrag met het getal 30,4. Je vermenigvuldigt je dagbudget met 30,4 om zo op je maandbudget uit te komen. Andersom komt vaker voor en dat werkt met hetzelfde getal. Als jij een advertentiebudget van 500 euro per maand hebt, komt dat neer op €16,44 per dag. Door dit in te stellen weet je zeker dat je niet over je budget heengaat.

Cost per Click

Wat de kosten van adverteren via Google zijn hangt af van je kwaliteitsscore. Hierbij kijkt Google naar hoeveel mensen doorklikken op jouw advertentie, hoe goed deze aansluit op de landingspagina waar deze naartoe linkt en hoe relevant de advertentie is. Deze score in combinatie met je bod zorgt dat je op een bepaalde plek in de ranking komt te staan.

Google veilt tijdens een zoekopdracht razendsnel de beschikbare plekken voor advertenties. Hoe hoger jouw bod, hoe meer kans je maakt om getoond te worden. Maar dat kost natuurlijk meer. Elke keer als iemand op jouw advertentie klikt, kost het je het bedrag dat je hebt ingesteld als bod. Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe lager deze kosten zijn. Je kunt dus van tevoren niet precies zeggen hoeveel het gaat kosten. Om zeker te zijn dat je niet teveel uitgeeft moet je er kort op zitten.

In combinatie met zoekmachineoptimalisatie

Google advertising kan enorm goed werken als je de juiste advertenties aanmaakt. Dit gaat je helpen om beter zichtbaar te worden in de zoekmachine. Maar daar hoef je het niet bij te laten. Je kunt namelijk ook inzetten op zoekmachineoptimalisatie om nog hoger in Google te scoren. Je past daarmee je website of webshop en de content die daarop staat aan op basis van de zoekintentie van potentiële bezoekers.

Zo zet jij op de korte termijn in op adverteren in Google en werk je op de lange termijn aan je vindbaarheid met zoekmachineoptimalisatie. Deze combinatie zal met de juiste aandacht en de continue verbeteringen alsmaar vruchtbaarder worden en geweldige resultaten opleveren.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Hulp nodig om succesvol te adverteren?

Advertenties kosten geld: zonde om tijd en geld weg te gooien door halfbakken werk te doen. Wij staan voor je klaar om jouw business online onder de aandacht te brengen.