Je bedrijf laten groeien: hoe doe je dat?
Je bedrijf laten groeien kun je doen op velerlei manieren. Er is — gelukkig — niet één methode die allesbepalend is. Om je bedrijf te laten groeien heb je vaak een combinatie nodig van grotere en relatief kleinere maatregelen. Soms kan het verschil al zitten in het veranderen van een bepaalde vastgeroeste aanpak die je binnen je bedrijf al jaren hebt. Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat je rigoureuze beslissingen moet maken om te zorgen dat je bedrijf weer een aantal jaren vooruit kan.
Het verschilt natuurlijk per bedrijf wat de beste manier om te groeien is. Dat maakt het aan de ene kant lastig, omdat je geen format hebt dat je in kunt vullen en waaruit gegarandeerd succes volgt. Maar tegelijkertijd brengt dat je ook veel vrijheid om echt jezelf te blijven in het gehele proces.
Welke intentie zit achter jouw beoogde groei?
“Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?” is een veelgestelde vraag. Het is belangrijk dat jij voor ogen hebt hoe jij precies wilt gaan groeien. Dat begrip is namelijk ontzettend breed op te vatten. Je kunt bijvoorbeeld hopen op een hogere omzet komend jaar, maar ook op een toename van het aantal (loyale) klanten, een uitbreiding van je personeelsbestand, meer naamsbekendheid, et cetera.
Vanzelfsprekend heeft het één altijd met het ander te maken. Sommige groeimethoden zijn de basis voor andere methoden; hoe meer loyale klanten jij hebt, des te hoger je omzet zijn. Het is altijd verstandig om te weten welke kant je op wilt gaan. Als je dit helder hebt kun je namelijk makkelijker keuzes maken omdat je weet in welke richting je het resultaat wilt zien.
De Ansoffmatrix helpt je verder
Een van de meest populaire modellen in de wereld van groeistrategieën is dat van Igor Ansoff; de Ansoffmatrix. Hij heeft een viertal strategieën opgesteld waaruit je kunt kiezen om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. In ons blog over de Ansoffmatrix ga ik dieper op deze matrix in, voor nu houd ik het wat beknopter. Deze matrix laat je kiezen uit;
- Marktpenetratie: meer van je huidige aanbod verkopen aan je huidige markt
- Productontwikkeling: een nieuw product ontwikkelen voor je huidige markt
- Marktontwikkeling: een bestaand product verkopen aan een nieuwe markt
- Diversificatie: een nieuw product ontwikkelen voor een nieuwe markt
Het ideale van dit model is dat je rekening kunt houden met de risico’s van de strategieën. In volgorde van bovenstaande lijst zijn deze respectievelijk: laag, gemiddeld, relatief hoog en hoog. Door goed te kijken wat je precies wilt en hoe jij je bedrijf wilt laten groeien kun je uiteindelijk een keuze maken uit één van deze vier strategieën.
Calculeer daarbij wel het risico in; als je nu al weet dat jouw doelgroep moeilijk te pleasen is en niet echt zit te wachten op nieuwe producten of ontwikkelingen binnen het huidige aanbod, dan moet je jezelf afvragen of je er goed aan doet om toch door te zetten.
Binnen Treacy en Wiersema
Een andere manier om te bepalen welke kant je op wilt gaan met je bedrijfsgroei is het model van Treacy en Wiersema. Volgens hen kun je binnen je business opereren op één van de drie zogeheten waardestrategieën. Deze zijn als volgt:
- Product leadership
- Operational excellence
- Customer intimacy
Als je kijkt naar productleiderschap zie je dat je je moet richten op het ontwikkelen van innovatieve producten of diensten die werkelijk van waarde zijn voor de gebruiker. Vaak wordt hier goed ingespeeld op de trend die op dat moment aanwezig is. Hiervan is elektronicaproducent Apple een geweldig voorbeeld. Zij hebben zich volledig gericht op een leidende positie binnen een bepaald productsegment (telefoons, computers, laptops).
Bij operational excellence ligt de focus vooral op het zo gunstig mogelijk aanbieden van een product of dienst en dus zo kostenefficiënt mogelijk werken. Hier gaat het niet slechts om het zo laag mogelijk houden van de kosten binnen het bedrijf zelf. Nee, ook de klant moet hier uiteindelijk zo weinig mogelijk gaan betalen, terwijl deze wel een klantgemak ervaart. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een energiemaatschappij; zij bieden vaak voor relatief weinig geld een flinke portie gemak voor de klant. Maar ook winkelketen Action is hier een prachtig voorbeeld. Het alsmaar veranderende assortiment blijft voor lage prijzen verkocht worden en blijft mensen naar de winkel trekken.
Kijk je naar customer intimacy, dan staat de relatie met de klant centraal. Er wordt binnen bedrijven die deze marketingstrategie hanteren veelvuldig gekeken wat de wensen zijn van hun klanten en hoe — en of — het bedrijf hier aan voldoet. Hier ligt de focus niet op éénmalige aankopen, maar op het vormen van een relatie met de klant, zodat deze een loyale gebruiker wordt en vaker terug zal komen naar het bedrijf. Ideale voorbeelden hiervan zijn webwinkels die hun brede assortiment middels leveranciers kunnen uitbreiden op basis van de vraag daarnaar vanuit de klant.
Let erop dat je binnen je bedrijf slechts één van deze strategieën kiest om op te excelleren. Dit betekent niet dat je een verdeling van 100-0-0 moet maken, maar 70-15-15 komt dichter in de buurt.
Als jij zelf namelijk continu wisselt van strategie dan weet de (potentiële) klant straks ook niet meer wat deze moet verwachten. En juist een bepaald verwachtingspatroon zorgt dat een klant interesse heeft om bij jou een aankoop te doen.
De tips waardoor jij kunt gaan groeien
Van tevoren wil ik je direct meegeven dat het laten groeien van je bedrijf geen piece of cake is. Het werkt helaas niet zo makkelijk als het draaien aan twee knopjes en voilà, je bent waar je wilt zijn. Maar dat betekent niet dat je helemaal niks kunt doen of dat het alleen is weggelegd voor ervaren ondernemers. Absoluut niet!
Dan zijn we nu aangekomen bij de tips die jij kunt toepassen om je strategie in te zetten op de groei van je business. De tips hoeven niet per se in deze volgorde gehanteerd te worden en sommige uit deze lijst zullen beter aansluiten op jouw business dan de overige.
Tip 1: Bedenk wat jouw USP’s zijn waarmee je gaat scoren
Houd van jezelf zodat iemand anders van jou kan houden. Ontdek je sterke punten en weet wat jouw eigenschappen zijn die daadwerkelijk het verschil maken met je concurrentie. Door tijdens je communicatie in te zetten op deze sterke punten zal je business boven je concurrenten uitstijgen en zullen oriënterende potentiële klanten sneller voor jou kiezen, wat uiteindelijk leidt tot een snellere bedrijfsgroei.
Tip 2: Kijk of je website al is geoptimaliseerd
Een website is een must voor je business en deze optimaliseren is dat net zo. Misschien ben jij tevreden met je huidige site, maar is je doelgroep dat ook? Door je website te verbeteren op verschillende vlakken (content, snelheid, mobielvriendelijkheid, etc.) zal deze je doelgroep beter aanspreken, minder frustraties opwekken en je potentiële klanten zonder veel moeite hun doel (informatie opzoeken, een aankoop doen, oriënteren) laten bereiken. Uiteindelijk zal dit tot meer conversies leiden.
Tip 3: Zet in op online (organische) vindbaarheid
Mensen naar je website begeleiden is van groot belang voor je naamsbekendheid, je klantenbestand en uiteindelijk ook voor je omzet. Inzetten op online vindbaarheid is daarom een goede manier om je bedrijf te laten groeien. Dit kan organisch (middels SEO) of via reclame (middels SEA).
Tip 4: Durf het aan om keuzes te maken
Keuzes, keuzes, keuzes. Ze zijn cruciaal in het proces van het laten groeien van je bedrijf. Ondernemers zijn soms nog bang om belangrijke knopen door te hakken. Misschien weet je niet wat de gevolgen zijn (dan moet je daar onderzoek naar doen!) of vind je het zonde om een onderdeel van je business te laten varen. Toch is het maken van keuzes beter dan steeds maar in het midden blijven hangen.
Tip 5: Loslaten is niet altijd slecht
Nog even doorgaand op de vorige tip: iets loslaten hoeft niet slecht te zijn. Vaak voelt het lastig om te beslissen om geen aandacht meer aan een onderdeel binnen je business te schenken, zeker als dit eerder geld heeft opgeleverd. Maar onthoud: iedereen slechts een beetje ‘pleasen’ is uiteindelijk hetzelfde als iedereen net niet helemaal helpen. Vaak is het dan nuttiger om je op één doelgroep te richten en die voor de volle honderd procent tevreden te krijgen en houden. Zo behaal je in de toekomst betere resultaten.
Tip 6: Fouten maken is niet erg
Het leven bestaat uit vallen en opstaan. Zo ook het ondernemen; fouten maken is niet erg. Je kunt niet altijd alles honderd procent goed doen. Dit wél proberen na te streven belemmert je in het nemen van beslissingen. Als ondernemer ben jij natuurlijk niet bang omdat je het pad van ondernemerschap bent ingeslagen. Maar toch zou het zonde zijn als je bepaalde keuzes schuwt om hun mogelijke uitkomst. Sterker nog: van fouten leer je ontzettend veel, waardoor je de volgende keer precies weet hoe je iets wel of niet moet aanpakken.
Tip 7: Weet wat jouw meerwaarde is
Meerwaarde verkoopt. Vertel als verkopende partij niet dat jij zo goed bent. Verleg in plaats daarvan de focus naar de meerwaarde van je product of dienst: waarom heeft je doelgroep je aanbod nodig? Focus op de pijnpunten die de gebruiker ervaart en op de waarde van jouw aanbod bij het wegnemen van deze pijnpunten en de voordelen die de gebruiker door jouw dienst of product ervaart.
Tip 8: Zet in op social media
Online groeien kan ook via social media. Als jouw bedrijf hier klaar voor is bieden deze kanalen ontzettend veel mogelijkheden. Hier kun je frequent interessante content delen, snel antwoorden op vragen van gebruikers en altijd een rots in de branding zijn voor oriënterende klanten. Social media helpt jou om bekender te worden en om aan je imago te werken.
Tip 9: Focus op klantrelatie
Om je bedrijf te laten groeien heb je klanten nodig. Misschien wil je niet méér klanten maar loyalere klanten. Deze groep klanten is erg waardevol omdat ze regelmatig bij je terugkomen, fan van je zijn en daarom misschien zelfs (bewust of onbewust) reclame voor je maken. Het verleggen van de focus van kwantiteit naar kwaliteit binnen je klantenkring gaat jouw business zeker helpen om te groeien. Tevreden klanten komen namelijk terug en zorgen (bijvoorbeeld door reviews) voor de aanwas van nieuwe klanten.
Tip 10: Kleine uitgaven worden groot
Je bedrijf laten groeien is natuurlijk ook opletten op financieel gebied. Het is niet alleen logisch, maar ook cruciaal om alle inkomsten en uitgaven netjes op een rijtje te hebben staan. Toch kan het zijn dat je nog wat kunt winnen in de zogenaamde kleine uitgaven. Als je per maand betaalt voor bepaalde abonnementen in welke vorm en voor welk doel dan ook, dan heeft dat uiteindelijk een impact op je jaarafschrijving. Waar het bedrag maandelijks niet zo groot lijkt, kan dit op jaarbasis nog wel tegenvallen.
Tip 11: Niet in maar aan je bedrijf werken
Zorg alsjeblieft dat je tijd vrijmaakt voor het werken aan de groei van je business. Soms gebeurt het tussen de bedrijven door of wordt er te weinig tijd ingepland om echt tot een nuttig resultaat te komen. Dat is zonde en levert veel stress op, omdat er zonder de juiste planning sneller overhaaste beslissingen worden gemaakt, wat een optimale bedrijfsgroei in de weg staat.
Tip 12: Check altijd bij de markt (de klant)
Jij kunt nog zo overtuigd zijn van een bepaald standpunt; je doelgroep kan er altijd anders tegenaan kijken dan jij of je team. Als jij denkt dat je een gat in de markt hebt gevonden is het belangrijk dat je dat eerst checkt binnen je markt. Zit je doelgroep echt te wachten op wat jij hebt bedacht? Verspil geen tijd, geld en moeite om er uiteindelijk achter te komen dat jouw visie en die van je potentiële klant niet helemaal overeen komen.
Tip 13: Met z’n allen!
Als leider van het bedrijf moet je zorgen dat jij niet in je eentje keuzes gaat maken die impact hebben op het hele bedrijf. Je kunt wel eindverantwoordelijk zijn voor de keuzes, maar overleg te allen tijde met de mensen uit je team. Zo voorkom je ook dat je met oogkleppen op werkt of dat je simpelweg bepaalde onderdelen binnen je business vergeet mee te nemen in je keuzes om te groeien met je bedrijf.
Tip 14: Zie je strategie als iteratief proces
De groei van je bedrijf is niet een proces dat klaar is zodra je meer klanten hebt, gestegen bent in Google of een andere mijlpaal hebt behaald. Het is een iteratief proces. Op het moment dat jij ten opzichte van drie maanden geleden bent gestegen, zijn er alweer vier andere concurrenten bijgekomen waar je ook weer rekening mee moet houden. Het kan ook voorkomen dat er in die tijd verschuiving is geweest binnen de voorkeuren van je doelgroep. Ga daarom regelmatig aan de slag met het laten groeien van je bedrijf en laat het niet verslonzen als je een keer een succesje hebt geboekt. Juist dan is het belangrijk om door te pakken en zul je zien dat je alsmaar blijft groeien.
Tip 15: Pak de groei van je bedrijf systematisch aan
Het is van groot belang dat jij de groei van je bedrijf systematisch aanpakt. Wat daarmee wordt bedoeld is dat jij een bepaalde structuur moet hanteren die je elke keer (zie tip 14) gaat gebruiken. Als je elke brainstorm begint zonder plan van aanpak en ‘wel ziet waar het uitkomt’ dan boek je niet de meest optimale resultaten. Zie het laten groeien van je bedrijf als een project dat continu de juiste aandacht nodig heeft. Ga gestructureerd te werk en voorkom zo dat je inefficiënt wordt.
Bonus – Tip 16: Durf te dromen
Het is niet erg om groot te denken. Sterker nog: het is aan te raden. Uit je comfortzone stappen heeft vaak positieve gevolgen. Ook al gaat het niet helemaal goed, dan heb je daarvan toch geleerd. Natuurlijk moet je realistisch blijven en als mkb-onderneming geen miljoenen omzet per jaar verwachten. Maar als jij durft te dromen en daadwerkelijk goed onderzoekt hoe je deze dromen werkelijkheid kunt laten worden, dan zal dat goed zijn voor de groei van je business en de ontwikkeling van jou en je team.
Bonus – Tip 17: Houd je missie en visie in gedachten
Je missie en visie zijn belangrijke pijlers in je strategie. Je maakt keuzes op basis van welke kant je met je business op wilt. Misschien heb jij wel een hele ecologische en milieubewuste visie of missie. Zorg dat je deze fundamenten niet uit het oog verliest als je gaat groeien met je bedrijf.
Je bedrijf laten groeien op jouw manier
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Waar voor jou plan A het beste werkt, zal een ander bedrijf meer profijt hebben bij plan C. Kopieer daarom ook niet klakkeloos de groeistrategieën die je concurrenten gebruiken. Je kunt — of beter gezegd: moet — deze gebruiken als inspiratie. Zo kun je nog beter het onderscheid maken tussen jouw business en die van je concurrenten.
Je bedrijf laten groeien doe je daarmee op je eigen manier. De tips uit dit blog kun je altijd gebruiken om net dat beetje meer succes te boeken. Of jij nou je omzet wil laten groeien, meer klanten wil aanspreken, een geheel nieuwe markt wil aanboren: neem tijd voor je bedrijfsgroei. Schat het niet te makkelijk in en ga er echt even goed voor zitten. Neem iedereen binnen je team mee in je beslissingen en kijk samen hoe jij je doelen kunt behalen. Je bedrijf laten groeien doe je samen en met de juiste aandacht.