Het begin: vaststellen dat het niet lekker loopt
Op een gegeven moment merk je dat er online geen vooruitgang meer wordt geboekt. En dat is zonde, want jouw website heeft onwijs veel potentie. Het is de bakermat van vele successen. Op je website vertel je wie je bent, wat je doet, wat de meerwaarde van je aanbod is en waar je te vinden bent. Die centrale plek moet dus tiptop in orde zijn.
Als je merkt dat jouw resultaten achteruitgaan, kun je het stappenplan uit dit blog ter hand nemen. Vooraf wil ik je meegeven dat dit niet betekent dat jij deze stappen in onderstaande volgorde moet volgen. Je kunt — als jouw situatie daar naar is — ook ergens in het midden inspringen. Zie het stappenplan meer als een richtlijn die jou helpt om te scoren met je content.
Stap 1: Schrijf op wat er ontbreekt
Je website verkondigt het beeld van je business. Wat het doel van je website precies inhoudt, heb je gebaseerd op je internetmarketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan je identiteit (manier van communiceren), je doelgroep (aan wie je website gericht is) en andere zaken.
Je wil een bepaalde doelgroep aanspreken met bepaalde content. De kans is groot dat je ook al een (ruime) inschatting had gemaakt van wat dit zou opleveren. En dan bedoel ik niet per se in omzet, maar qua bereik, leads en conversies. De eerste stap is het noteren van wat hieraan ontbreekt. Je merkt bijvoorbeeld dat je website maandelijks minder bezoekers krijgt dan je had ingeschat. Of je pagina converteert niet goed genoeg.
In al deze voorbeeldsituaties zou een conversieoptimalisatie te uitkomst bieden. Je content is daarbij erg belangrijk. Met je content breng je een verhaal over. Als dat verhaal niet blijkt aan te slaan, moet je dat veranderen. Let op dat je niet je hele verhaal omgooit, maar focus liever op de manier van overbrengen.
Stap 2: Kijk naar de content die je op dit moment hebt
Op je website staat content vrijwel overal. Op je homepagina, op je landingspagina’s en op alle andere pagina’s. Het brengt je veel inzicht als jij dit allemaal op een rijtje zet. Op deze manier kun jij pagina voor pagina bekijken waar je mogelijkheden voor een optimalisatieslag liggen. Je hebt daarvoor je bezoekers nodig.
Ontdekken hoe jij nu scoort
Om iets te kunnen optimaliseren moet je uiteraard weten wat waar kan en wat je dan moet verbeteren. Ga daarbij een aantal zaken langs. Deze geven je een houvast voor de keuzes die je later maakt.
1. Check hoe je website organisch wordt bereikt
Mensen die met een bepaalde zoekterm via Google op jouw website terechtkomen noem je organische bezoekers. Deze mensen zijn bewust op zoek naar antwoorden of hulp omtrent het door hen gebruikte zoekwoord. Via online tools zoals Google Analytics kun jij goed inzien via welke zoekwoorden jouw pagina’s worden bezocht. Het kan zijn dat je ziet dat jouw beoogde zoekwoord vrijwel niet gebruikt wordt in zoekopdrachten. Of dat er juist heel veel andere zoektermen gebruikt worden om op jouw site terecht te komen, zoekwoorden die jij niet had verwacht.
2. Welke pagina’s behalen nu de beste resultaten?
Je kunt via dezelfde tool van Google inzien welke pagina’s binnen jouw domein worden bekeken. Deze informatie is uitermate vruchtbaar voor later. Heb je nu pagina’s die relatief goede resultaten behalen? Dan gebruik je de methoden die je hierop hebt toegepast ook op andere pagina’s.
3. Zet mobielvriendelijkheid heel hoog op je lijst
Als derde kun je nakijken of je huidige pagina’s mobielvriendelijk zijn. Dat wil zeggen: zijn deze ook goed te bekijken en te gebruiken op mobiele apparaten? Tegenwoordig worden vele websitebezoeken gedaan op de mobiel. Als jouw website niet goed navigeert, laadt of andere problemen vertoont op mobiele weergave, is dit funest.
Schrijf je beoogde doel op
Jouw pagina heeft een bepaald doel. Of het nou informeren, enthousiasmeren, converteren of iets anders is: je wilt iets bereiken met je pagina. Schrijf dit op. Later ga je dit doel vergelijken met de content op die pagina. Komen deze twee overeen? Is het inderdaad gefocust op je doel, of dient de content eigenlijk een ander doel?
Stap 3: Stel vast welke doelgroep je wilt aanspreken
Doelgroepen zijn cruciaal bij je contentoptimalisatie. Bepaalde groepen mensen hebben bepaalde verwachtingen, doelen, wensen, problemen, et cetera. Goede content sluit daar naadloos op aan. Je moet daarom ook nooit voor jezelf schrijven, maar voor je doelgroep.
Focus op het woord ‘meerwaarde’. Dit is bijna een soort emotionele band die de gebruiker met je aanbod heeft. Zorg ervoor dat deze meerwaarde er is. Dit kun je doen door niet te vertellen wat je doet, maar te vertellen wat je doelgroep er aan heeft. Laat ik je een voorbeeld geven: een schoonmaakmiddel. Je kunt vertellen wat deze doet: vlekken verwijderen en schoonmaken. Als je echter focust op wat er doelgroep er aan heeft, ga je meer op de emotie zitten. De lezer ziet er dan beter de noodzaak van in. “Met dit middel maak jij je huis in een handomdraai brandschoon voordat je schoonouders de eerste keer op visite komen” is een voorbeeld. Deze meerwaarde moet je toespitsen op de doelgroep. Het voorbeeld zal studenten erg aanspreken, maar singles minder.
Stap 4: Welke content ga jij optimaliseren?
Nu je inzichtelijk hebt welke content je allemaal hebt, bepaal je welke je gaat optimaliseren. Met je doelgroep in gedachten kijk je waar teksten beter kunnen, weg moeten of aangevuld moeten worden. Maak voor jezelf een lijstje met een prioriteit. Hoog op dit lijstje moeten pagina’s staan die:
- niet hoog scoren in de Search Engine Result Page (SERP) van Google;
- niet goed converteren;
- een hoge bouncerate hebben;
- processen bevatten die niet van begin tot eind doorlopen worden (contactformulier, winkelmand, etc.);
- tekst bevatten die niet gericht is op de meerwaarde voor lezers.
Daarnaast moet je kijken naar de pagina’s die voor jou het belangrijkst zijn. Wellicht biedt jij drie diensten aan, waarvan één jouw stokpaardje is. Je kunt kiezen om de belangrijkste pagina een contentoptimalisatie te geven, ook al scoort deze nu al goed.
Stap 5: Stel doelen op
Zonder een doel op te stellen ga jij ook deze keer niet scoren. Als je niet weet wat je beoogde resultaat is, weet je ook niet wanneer en of je dit hebt behaald. Bepaal daarom wat je wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers op je website? Of wil je meer conversies?
Vergeet ook niet op te stellen binnen welke termijn je dit wilt behalen. Zo heb je een richtlijn waarnaar je kunt werken. Is het beoogde doel na deze datum nog steeds niet behaald? Zorg dan voor een extra optimalisatieslag. Of kies ervoor om deze pagina te laten gaan en je te focussen op andere pagina’s.
Stap 6: Tijd om aan de slag te gaan
Het is tijd om de mouwen op te stropen. Je gaat de content op je pagina eens een flinke opknapbeurt geven. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Welke manieren zijn er om welke doelen te behalen? We geven je een aantal voorbeelden.
Verkrijg meer organisch verkeer naar jouw website
Dit doe je door te kijken naar je zoekwoorden. Mensen typen een zoekterm in bij Google. Binnen een fractie van een seconde gaat Google — aan de hand van vele factoren —bepalen welke websites wel en niet relevant zijn voor die zoekopdracht.
Door de juiste zoekwoorden in je pagina op te nemen vertel je aan Google dat jouw pagina interessant is voor mensen die op die term zoeken. Goede plekken om je zoekwoord in op te nemen zijn:
- De titel van je pagina
- De koppen van je artikel
- De alt tag op afbeeldingen op je pagina
- De SEO-titel en de meta-omschrijving
De titel en de koppen zijn belangrijker voor Google dan de broodtekst. Maar ook voor mensen zijn deze van belang: de koppen worden gescand om te beslissen of de pagina de moeite waard is om te lezen. Zorg dus dat je deze aantrekkelijk maakt en dat je hierin je zoekterm opneemt tijdens je contentoptimalisatie.
De alt tag op je afbeelding vertelt Google waar je afbeelding over gaat. Google blijft een machine en kan het plaatje daarom zelf niet zien. Als je deze alt tag toevoegt, dan komt jouw afbeelding tevens tussen relevante Google Images met dat zoekwoord.
De SEO-titel en de meta-omschrijving zijn wat je in Google ziet. Neem ook hierin je zoekwoorden op. Op deze tekst baseert de zoekende gebruiker zijn of haar keuze. Hoe hoger je staat in de zoekresultaten, hoe beter. Maar dan nog moet je zorgen dat je eruit springt ten opzichte van de rest. Verwerk er een concrete ‘call to action’ in, doe een gerichte aanbieding en nog belangrijker: geef antwoord op de vraag die de zoeker heeft.
Extra tip: ga voor een featured snippet in Google. Hiermee zal jij bovenaan staan en zal het aantal mensen dat doorklikt naar jouw website groter zijn.
Zorg dat mensen langer op je website blijven
Je wil het bouncepercentage van je pagina’s naar beneden krijgen. Dit staat voor het aantal mensen dat binnenkomt op een pagina en verder geen actie onderneemt. De sessie wordt op dezelfde pagina nog beëindigd. Er wordt dus geen tweede pagina bekeken.
Door je pagina’s op een bepaalde manier in te delen, zorg je voor aantrekkelijke navigatie. Hiermee wek je de interesse van de gebruiker die (al dan niet per ongeluk) op jouw website is terechtgekomen. Denk bijvoorbeeld aan zeer interessante en nuttige blogs.
Ook hier: zorg dat mensen snel hun doel kunnen bereiken. Als zij op zoek zijn naar een bepaald product, zorg dan dat zij niet vaak hoeven klikken of lang moeten scrollen. Zet een overzicht van je producten hoog in de pagina. Dit valt dan direct op. Een knop hierbij zetten om de producten te bekijken of te bestellen, zal er toe leiden dat mensen langer op jouw website blijven.
Focus op mobielvriendelijkheid
Hoe goed je website er op een desktop ook uitziet: wees er zeker van dat dit op mobiele apparaten ook zo is. Tegenwoordig is een groot deel (soms zelf merendeel) van de websitebezoeken op mobiele apparaten gedaan. Uiteraard heb je hier minder ruimte om dezelfde content te laten zien. Vergeet dit onderdeel ab-so-luut niet tijdens je contentoptimalisatie! Is je website niet responsive (aangepast op de mobiele gebruiker)? Dan is de kans aanzienlijk dat de bezoeker de website direct weer verlaat. Het kost hem of haar dan te veel moeite om te bereiken wat hij of zij wil.
De keuze van toevoegen of weghalen
De hoeveelheid aan content die jij moet gebruiken op je pagina is subjectief. Er is geen vaste regel. Wat je wel standaard moet doen, is je verplaatsen in je bezoeker. Wat wil deze weten? Naar welke oplossing is deze op zoek? Wat is de behoefte? Bij sommige pagina’s is weinig tekst een must. Soms is een longread artikel juist erg bruikbaar. Maak voor jezelf — of beter gezegd: voor je bezoeker — een concrete keuze.
Content weghalen kan soms lastig zijn. Lange teksten kunnen scoren, maar kunnen ook als langdradig opgevat worden. Met tools zoals Hotjar kun je een heatmap maken van je pagina. Hier kun je kijken waar mensen klikken en hoe ver mensen naar beneden scrollen. Heb je een pagina van 8 alinea’s en scrolt 95% van de websitebezoekers niet verder dan de eerste drie? Overweeg dan om je tekst in te korten.
Zet in op videocontent
Al een lange tijd is videocontent erg populair. De jongere generatie is niet meer gewend om lange teksten te lezen. Hun voorkeur gaat sterk uit naar video, aangezien op deze manier in korte tijd veel informatie kan worden opgenomen. Faciliteer hen hierin door in enkele seconden de belangrijkste informatie op je pagina over te brengen.
Een ander voordeel van videocontent is de feeling die bezoekers bij jou en je bedrijf krijgen. Zij weten meteen wie er achter het bedrijf zit. Mensen vinden het fijn om dit te weten alvorens zij beslissen wel of geen zaken met iemand te doen. Je bouwt op deze manier een persoonlijkere band op dan je alleen met tekst had kunnen bewerkstelligen.
Houd je content up-to-date
Om mensen ervan te overtuigen dat jij weet waar je het over hebt, moet je content altijd up-to-date zijn. Voorkom dat er achterhaalde informatie op je website staat, zoals de oude naam van een geüpdatete tool of een methode die niet meer succesvol is. Check dit altijd als je bezig gaat met je contentoptimalisatie. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken omdat ze denken dat jij achter de feiten aanloopt als bedrijf.
Leesbaarheid
Eén grote lap tekst is niet uitnodigend om te lezen. Je teksten moeten leesbaar zijn en er goed uitzien. Dit doe je door deze op te delen in alinea’s en door kopjes toe te voegen. Houd je de alinea’s kort? Dan maak je er voor de lezer geen ‘opgave’ van om de tekst te lezen. Je kan extra punten scoren door afbeeldingen en video’s aan je teksten toe te voegen. Doe dit echter niet te pas en te onpas: het kan afleiden en daarmee het doel van je tekst onderuithalen.
Laat mensen sneller converteren
Converteren doen mensen alleen als ze makkelijk hun doel kunnen bereiken. Als zij erg vaak moeten klikken alvorens een dienst of product bij je af te nemen, zullen ze dit niet doen. Met aantrekkelijke en doordachte content vergroot je de kans op conversie. Let wel, er is geen gouden regel: je moet voor jezelf uitvinden wat het beste werkt. Je kunt in ieder geval rekening houden met onderstaande punten.
De gebruiksvriendelijkheid
Bij een goed converterende webpagina komt ook een beetje UXD kijken. Dit staat voor User eXperience Design, oftewel: het ontwerpen van de ideale klantbeleving/-ervaring. Hoe ervaart de bezoeker de website? Houd een aantal dingen in gedachten. Zorg voor een goede navigatie. Als jij duidelijk laat zien hoe de structuur van je website werkt, weet men snel van pagina naar pagina te gaan. Een converterende website laat de bezoekers tevens weinig moeite doen om tot actie (koop, aanvraag, download, etc.) over te gaan. Het helpt om de belangrijkste onderdelen hoog op de website te zetten. Tevens speelt de snelheid een rol in gebruiksvriendelijkheid. Geen enkele bezoeker gaat een dikke minuut zitten wachten tot de pagina waar hij of zij naartoe navigeert is geladen.
Activerende teksten
Een sterke verkooppagina neemt de bezoeker mee. Tekst is hierbij een bepalende factor. Deze moet je converterend schrijven. Geef de lezer het gevoel dat hij of zij jouw aanbod echt nodig heeft. Creëer meerwaarde. Doe je dit op de juiste manier? Dan zul je merken dat lezers sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie.
Stap 7: Je content is nooit af
Stel, je hebt net een nieuwe optimalisatieslag toegepast op je teksten. Denk dan niet dat je er nooit meer naar hoeft om te kijken. Het tegendeel is waar. Het is waardevol om te blijven meten hoe je contentoptimalisatie scoort. Er kunnen bijvoorbeeld nieuwe trends ontstaan die maken dat je je tekst nogmaals moet aanpassen.
Realiseer je dat jouw content nooit helemaal af is. Ook al scoort deze op dit moment heel goed: zekerheid voor de toekomst heb je niet. Je doet er verstandig aan om frequent te testen hoe jouw pagina’s scoren. Zo zorg jij voor de beste resultaten. Merk je dat je aantallen (bezoekers, conversies, leads, etc.) afnemen? Dan is het tijd om dit stappenplan weer te doorlopen.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Kun je wel wat hulp gebruiken?
Weet je na het lezen van dit blog waar je verbeterpunten liggen, maar heb je geen tijd om deze te optimaliseren? Of vind je het nog steeds lastig te bepalen hoe jij kan gaan optimaliseren? Wij helpen je er graag mee. Zo kun jij online gaan groeien.