Een E-book schrijven: hoe ga jij te werk?

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Martijn Assinck

22 Jun, 2021

}

0 minuten

Leadgeneration oftewel leadgeneratie zijn termen waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt. Jaren geleden was jouw webpagina enkel bedoeld om jouw klanten te informeren en om jouw contactgegevens makkelijk vindbaar te laten zijn. Echter is dat tegenwoordig flink veranderd. Jouw website is niet meer enkel en alleen jouw visitekaartje. Jouw website is DE plek waar jij nieuwe klanten kunt binnenhalen. Leadgeneration is een andere term voor het binnenhalen van nieuwe klanten.

Een manier om leadsgeneration te stimuleren is door het schrijven van een E-book. In deze blog ga ik jou uitleggen wat een E-book is, wat de voordelen hiervan zijn en welke tips jij kan gebruiken bij het maken van een E-book.

Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential

Wat is een E-book

De naam verraad het eigenlijk al. Een E-book is een boek, maar dan digitaal. Deze boeken zijn vaak in een pdf format te downloaden, zodat het te lezen is op een computer, laptop, Ipad of telefoon. Jij zou het ook nog kunnen uitprinten.

Voordelen van een E-book

Doordat het een digitaal boek is kunnen mensen het boek overal mee naar toe nemen. Dan kun jij denken, maar een boek kan toch ook overal mee naartoe? Dit is wel extra bagage, terwijl iedereen wel een telefoon bij zich heeft waar dit ook op te lezen valt. Ander voordeel van een E-book is dat jij vaak zelf de lettertypegrootte kunt aanpassen of een andere achtergrondkleur kan instellen. E-books zijn in tegenstelling tot boeken vaak ook nog eens gratis. Een E-book wordt daarom ook steeds vaker als marketing tool ingezet door bedrijven om zijn of haar producten beter te promoten. Zelfstandige ondernemers of grote bedrijven kunnen zichzelf door een E-book ook makkelijker als expert wegzetten. Dit zou jij ook kunnen doen door middel van een video op te stellen, maar de drempel van een E-book maken ligt veel lager. Mocht je een beetje kunnen schrijven kun jij met jouw passie voor jouw product of dienst die jij levert zo een E-book schrijven.

Het doel van het maken van een E-book

Het maken van een E-book heeft 2 doelen, namelijk:

  1. Het binnenhalen van leads, oftewel leadgeneration. Je wilt gegevens van deze leads binnenhalen, dus is het het slimst om een E-book weg te geven via E-mail.
  2. Het inzetten als marketing tool. In een E-book kun jij jouwzelf of jouw onderneming makkelijk als expert wegzetten. Een E-book is de ideale manier om jouwzelf te verkopen. Mensen die jouw E-book downloaden zullen vaak, mits jij een goed verhaal hebt, jouw hele verhaal lezen.

Tips voor het maken van een E-book

Voor jij begint met het maken van een E-book moet jij voor jouwzelf een duidelijk onderwerp kiezen waarbij jouw affiniteit ligt. Dit onderwerp moet jouw doelgroep aanspreken. Begin met het bedenken van een goede pakkende titel. Elke keer als jij dreigt af te dwalen kun jij door aan die pakkende titel te denken weer terug op het juiste pad komen en doorschrijven. Voor het schrijven zelf heb ik enkele tips voor jou.

Zorg ervoor dat jij de vragen van jouw lezer beantwoord

Vaak zijn lezers van E-books op zoek naar een oplossing. Laat daarom in jouw titel alvast zien wat jij oplost. Een voorbeeld van een titel kan zijn: “20 tips die jij kunt gebruiken voor het voeren van koude acquisitie”. Hierbij weet iedereen dat zij tips over koude acquisitie kunnen verwachten. Mensen die hier vragen over hebben zullen dit boek gaan lezen. Mensen die hier geen vragen over hebben weten meteen dat zij dit boek kunnen vermijden.

Zorg dat jouw E-book een goede opvallende en passende cover heeft

Een mooi grafisch ontwerp maken kan voor iedereen die daar minder bekend mee is een grote uitdaging zijn. Mijn advies is om dit dan ook uit te besteden wanneer jij amper ervaring hebt met grafisch ontwerpen. De voorkant van jouw E-book moet in combinatie met jouw titel mensen lokken. Amateuristische voorkant kan een negatief beeld over jouw E-book schetsen. Een saaie voorkant kan een saai imago over jouw E-book schetsen. Jouw voorkant is het visite kaartje van jouw E-book, dus deze moet strak zijn. Dit hoeft geen honderden euro’s te kosten. Er zijn genoeg platformen waar grafisch vormgevers en illustratoren zich tegen een relatief laag uurtarief op freelance basis aanbieden.

Zorg dat jouw E-book een goede opmaak heeft

De opmaak begint al met de indeling. Zorg ervoor dat jouw verhaal verdeeld is in hoofdstukken. Elk hoofdstuk kun je weer herverdelen in tussenkopjes. Hierdoor leest een E-book makkelijker weg en is makkelijker de volgorde te begrijpen voor de lezer.

Zorg daarnaast dat jouw tekst een fijne lettertype heeft om weg te lezen. Sierlijke lettertype zien er heel mooi uit, maar het lettertype arial leest in mijn ogen nog altijd het makkelijkst weg.

Nu jij de juiste lettertype hebt is het ook handig om stukken open te laten voor afbeeldingen. Een hele stuk tekst leest toch minder prettig weg dan een tekst dat word onderbroken door een leuke passende afbeelding. Let wel op dat jij rechtenvrije foto’s gebruikt. Jij mag nooit zomaar een foto van iemand anders gebruiken namelijk. Doe je dit wel dan moet jij strikte bronvermelding toepassen volgens de APA regels. Om het jouwzelf makkelijker te maken kun jij het beste Pixabay gebruiken.

Om te zorgen voor een goede opmaak is het dan ook belangrijk dat jij in een programma werkt wat bij jou past! Of jij jouw tekst nu schrijft in Word, Google Docs of Notepad, een stuk tekst blijft altijd een stuk tekst.

Geen inspiratie?

Een E-book schrijven kan lastig zijn. Al helemaal wanneer jij blanco begint. Echter hoef  je helemaal niet blanco te beginnen. Heb je misschien al een aantal blogs geschreven? Voeg deze eens samen tot een mooie bundel! Of heb jij verschillende artikelen op jouw website? Voeg deze samen tot een mooie bundel! Een E-book hoeft geen 100 pagina’s te bevatten. Jij wilt jouw kennis en kunnen makkelijk en snel overbrengen. Kan jij dit in 10 pagina’s? Dat is helemaal geen probleem.

Het publiceren van jouw E-book

Voor jij jouw E-book gaat publiceren moet jij een bestandsformat kiezen. Ik zou jou altijd een PDF bestand aanraden. Hierbij heb jij de grootste kans dat iedereen dit kan downloaden. Dit is ook meteen een van de veiligste formats. Sommige formats kunnen virussen bevatten. En wij hebben op dit moment onze handen al vol aan het coronavirus. Nog 1 erbij kunnen de mensen niet gebruiken?. Bij het publiceren is het slim om gratis en zonder moeite een voorproefje te laten zien. Verkoop jouw E-book in dit voorproefje. Laat mensen jou hele E-book lezen na het achterlaten van een E-mail adres. Jij wilt tenslotte nieuwe leads ontvangen.

Laat iedereen ook weten dat jij een E-book hebt! Het laatste wat jij na al die pijn, moeite en tijd wat jij in jouw E-book hebt gestopt is dat niemand het leest. Deel jouw E-book op al jouw kanalen, zoals Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, LinkedIn en jouw website. Laat ook hier een klein voorproefje zien, maar het hele boek geef jij pas weg na het achterlaten van een E-mail of gegevens. Die keuze ligt volledig in jouw handen.

Heb jij hulp nodig met leadgeneration? Of wil jij jouw leadgeneration werk uitbesteden? Lees dan hieronder hoe Salespotential jou hierbij kan helpen!

Salestraining van Salespotential

Wil jij meer leren over leadgeneration? Dan kun jij een training volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:

  • Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
  • Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
  • Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
  • Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.

 Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken.

  • Omzet door het dak heen gaat.
  • Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
  • Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
  • Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
  • Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.

De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:

  • Je leert je ideale klant omschrijven.
  • Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
  • Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
  • Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
  • Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
  • Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
  • Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
  • Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
  • Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.

Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.

Sales uit handen geven aan Salespotential

Een andere manier om nieuwe leads te genereren is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:

  • Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
  • Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
  • Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
  • Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
  • Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
  • Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?

Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:

  1. Pre start:
  • Doelgroep bepaling
  • Doel van de campagne
  • Wijze van benadering
  • Plan van aanpak
  1. Start:
  • Testen van varianten
  • Analyseren van de resultaten
  • Bijsturen voor de perfecte aanpak
  1. Executie:
  • Dagelijkse targets.
  • Wekelijkse meeting.
  • Maandelijkse rapportage met resultaten.
  • Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.

Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.

Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential