Is duplicate content funest voor je SEO?

Duplicate content is de benaming voor dezelfde inhoud die op meerdere plekken terugkomt. Binnen jouw domein of daarbuiten. Maar is dit slecht voor je SEO? Wordt je minder vindbaar? Is het gevaarlijk? Ontdek het snel.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

25 Feb, 2020

}

0 minuten

Duplicate content zou slecht zijn voor je SEO (Search Engine Optimization). Het zou een penalty van Google kunnen veroorzaken waardoor een website niet meer — of veel lager — wordt getoond in de zoekresultaten. Ook zegt men dat duplicate content voor een veel lagere indexatie zorgt. Voor de meeste webmasters uiteraard een nachtmerrie. Maar hoe zit dit nou precies? En hoe zorg jij ervoor dat je voldoet aan de richtlijnen van Google?

Om te beginnen: wat is duplicate content?

Wanneer op twee of meerdere url’s exact identieke content staat, is dat duplicate content. Het is iets wat veel voorkomt. Volgens Matt Cutts van Google Webmasters is zo’n 25% tot 30% van de content op internet, duplicate content. Het kan op verschillende manieren ontstaan. Hieronder neem ik je mee in deze wereld.

Interne duplicate content

Er zijn meerdere soorten duplicate content: interne en externe. Tussen deze twee soorten zit een verschil. Interne duplicate content betekent dat dezelfde content binnen één website vaker terugkomt. Vaak is dit met conflicterende url’s. Een voorbeeld hiervan is te zien in onderstaande (niet bestaande) voorbeeld.

Binnen een webshop kan interne duplicate content voorkomen

Vooral bij webshops kan dit probleem ontstaan. Je kunt op een webshop namelijk via verschillende categorieën (merken, klussen, et cetera) bij hetzelfde product uitkomen. Google ziet dit dan als verschillende pagina’s met dezelfde unieke content. Gebeurt dit in grote mate, dan kan Google je website een lagere indexering geven. In hun ogen ben je dan niet uniek en biedt jouw pagina geen meerwaarde. Gelukkig is dit op te lossen. Hoe dat kan, leg ik je straks uit.

Externe duplicate content

Eerst behandelen we nog de externe duplicate content: deze wordt veroorzaakt door een andere website, maar kan ook door jouw eigen handelen ontstaan. Dit gebeurt als verschillende websites bijvoorbeeld hetzelfde stuk tekst uit hetzelfde blog citeren. Maar ook als platforms een persbericht (deels) overnemen, of als verschillende webshops allemaal dezelfde productinformatie —die door de fabrikant geleverd wordt—gebruiken voor hun productpagina. Ook dit kan worden opgelost, al kan het zo nu en dan overnemen van een (klein) gedeelte van een citaat, blog of persbericht geen kwaad.

Hoe gaat Google met duplicate content om?

Als je iets op Google wilt opzoeken, wil je uiteraard niet via verschillende links in de Search Engine Result Page keer op keer dezelfde content tegenkomen. Daarom heeft Google besloten te gaan kiezen tussen pagina’s die vrijwel identiek aan elkaar zijn. Eén website komt dan veel hoger in de zoekresultaten te staan dan de ander. Voor die keuze worden hun eigen richtlijnen gebruikt, zoals autoriteit, de laadsnelheid van je website en andere SEO-factoren.

Duplicate content is het exact overnemen van inhoud van een andere pagina

Verschil tussen duplicate content en spam

Google maakt onderscheid tussen duplicate content en spam. Duplicate content zal er — in aanvaardbare hoeveelheid —meestal niet voor zorgen dat jouw website (bijna) niet meer te vinden is. Wel kan deze hierdoor minder goed indexeren.

Het hangt uiteraard af van de hoeveelheid content die je overneemt en in welke frequentie je dat doet. Spam is iets anders. Genereer je bijvoorbeeld automatisch hele pagina’s content via een RSS feed? Dan voegt jouw website niet veel waarde toe in de ogen van Google. Hij is niet uniek en gebruikt puur content van anderen. Google zal dit waarschijnlijk zien als spam en dit afstraffen met een penalty.

De oorspronkelijke pagina rankt het beste

(Deels) identieke content kan dus een lagere indexatie van je website veroorzaken. Dit komt dan niet direct door de duplicate content, maar door de SEO-factoren die erachter zitten. Google kan namelijk lang niet altijd inzien welke pagina de oorspronkelijke pagina is. Gelukkig is daar een simpele oplossing voor.

interne duplicate content is het terugkomen van dezelfde content binnen één url

Hoe kan ik een lagere indexering voorkomen?

Het voorkomen van een lagere indexering is vrij simpel en heeft twee mogelijkheden. Hier komen de interne en externe duplicatie content weer terug.

Voorkom het exact overnemen vanaf andere url’s

Laten we beginnen met externe duplicate content: inhoud die van andere sites op jouw website komen. Je hoeft hier niet ingewikkeld te denken: door content aan te passen of zelf te creëren zal het geen duplicate content meer zijn.

Voorkom bijvoorbeeld dat een productpagina identiek is aan een stuk tekst van een fabrikant, en daarmee ook aan andere pagina’s van concurrenten. Grote webshops laten copywriters unieke productinformatieteksten schrijven.

Een schepje extra

Een andere mogelijkheid is om content aan te vullen. Denk aan extra informatie over een product, aan reviews en/of aan een productvideo. Dit kan duplicate content voorkomen, en onderscheidt jouw pagina van de concurrent.

Een technische oplossing voor duplicate content

Een meer technische maar niet ingewikkelde oplossing is het gebruiken van de HTML-tag rel=”canonical”. Met deze canonical tag zeg je tegen Google wat de originele plek is van jouw content. Kijk maar naar hetzelfde voorbeeld als dat ik eerder gebruikte: de webshop met de witte verf. Maak een lijst met pagina’s die dezelfde content bevatten binnen jouw rootdomein. Kies uit deze lijst één pagina die het meeste verkeer zal genereren en stel voor die pagina de canonical in. Hiermee vertel je Google dat die pagina de originele content bevat.

Je vraagt zoekmachines daarmee bepaalde URL’s — de overlappende pagina’s zonder de canonical — niet te indexeren. Met nadruk op “vragen”. Dit kan dus genegeerd worden door zoekmachines. Gebeurt dit wel, dan is dat gunstig. Google stuurt op dat moment namelijk alle aanvragen (queries/zoekopdrachten) door naar jouw ene canonical url. Dit is veel overzichtelijker en helpt potentiële klanten niet te verdwalen in een wir-war van meerdere pagina’s met dezelfde content.

Alles op een rijtje

Om af te sluiten zet ik de belangrijkste zaken nogmaals voor je op een rij. Herhaling is de sleutel tot herinnering. Hoe vaker je stilstaat bij duplicate content, hoe beter je het begrijpt.

  • Duplicate content is het herhalen (dupliceren) van dezelfde content op verschillende pagina’s;
  • Bij interne duplicate content staat dezelfde inhoud meerdere keren binnen jouw rootdomein;
  • Externe duplicate content geldt als exact dezelfde inhoud ook buiten jouw rootdomein bestaat, bijvoorbeeld in een blog, persbericht of citaat;
  • Of duplicate content slecht is voor je SEO, hangt af van de frequentie. Gebeurt het af en toe? Dan is het niet erg. Komt het met regelmaat voor of is het zelfs spam? Dan zal Google jouw website lager indexeren;
  • De oplossing voor interne duplicate content is een canonical url instellen;
  • Externe duplicate content los je op middels aanpassen van je gebruikte content.

Het is belangrijk om je bewust te zijn van de gevolgen van duplicate content. Echter kunnen kleine of grote aanpassingen, toevoegingen en een canonical tag al een groot verschil maken.

De moraal van het verhaal

Ik adviseer je altijd om je eigen content te maken. Daarmee onderscheid jij je en bied je extra waarde voor je klanten. Beperk de content die je wél overneemt tot content die je niet kán veranderen, bijvoorbeeld quotes van klanten, citaten uit onderzoeken of gedeeltes uit een persbericht. Zelf content maken of aanpassen is de beste oplossing die ik je kan aanraden. Een investering daarin is je ranking dubbel en dwars waard.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Geen tijd of kennis in huis om zelf aan de slag te gaan met originele content? Laat ons je helpen met creatieve, unieke en doeltreffende inhoud. Spreken we je snel?