Marketing-
communicatie-
strategie
Behaal jouw (online) doelstellingen
Verzeker online groei
Het ondernemen zorgt voor genoeg uitdagingen. Jouw onderneming of organisatie daarbij ook laten groeien kun je als lastig ervaren. OMCBase werkt daarom graag aan een stevig online fundament. Breng de rust en je vertrouwen weer terug. Samen inventariseren we jouw situatie, ontwikkelen we een online marketingcommunicatiestrategie en maken we een onderhoudsplan waarmee je onderneming of organisatie de toekomst in kan. Online groei verzekerd.
Steun in online marketing van begin tot eind
Wil jij graag hulp bij het realiseren van een stevig online fundament?
Samen stellen we een plan op en gaan we werken aan jouw doelstelling(en).
Neem geheel vrijblijvend contact met mij op. Spreek ik je straks?
Het proces: hoe wij te werk gaan
We geven je graag een inzicht in wat je kunt verwachten als wij je helpen. Stap voor stap nemen wij je mee in het gehele proces van online marketing. Van begin tot eind.
Fase 1: Inventarisatie & Ontwikkeling
“Wat wil je bereiken?” en “Wat heb je daarvoor nodig?“
Door middel van customer journey’s krijgen we scherp wat er nodig is om jouw klanten te verleiden, te verbinden en te behouden. We kijken naar wat je communiceert, hoe je dat doet en waarom je dat doet.
FASE 2: LANCERING & Monitoring
Het combineren van disciplines (denk aan SEO, SEA, social media-campagnes, webontwikkeling, en andere) creëert een goed functionerend online fundament.
De campagnes gaan draaien op de doelen die gesteld zijn en door middel van rapportages monitoren we de vooruitgang.
FASE 3: ONDERHOUD EN OPTIMALISATIE
“Hoe houd ik mijn online fundament up-to-date?“ en “Hoe blijf ik langer goed vindbaar?“
Scherpe marketing-/salesfunnels en geoptimaliseerde, goed onderhouden campagnes blijven op een efficiënte manier de autoriteit van je website(s) verhogen en behouden.
Cases die wij hebben mogen uitvoeren
Wij bieden geen ‘all-size-fits-all’. Ieder partnerschap met OMCBase betekent een eigen aanpak, en een specifieke samenstelling van onze expertises. Met trots laten we zien welke projecten wij al hebben mogen uitwerken.
“
Het traject van een marketingcommunicatiestrategie behoeft veel aandacht en focus. Van begin tot eind. Zo behalen wij het beste resultaat voor jouw bedrijf of organisatie.
We gaan samen zitten, stellen doelen op en zorgen dan voor de lancering. Het inzien van de tussentijdse resultaten van de doelstellingen geeft een ontzettende voldoening en motivatie. Samen werken aan een prachtig fundament: dat doen we samen.
Yaël Sigger
Owner & Strateeg
Wat vinden anderen?
Wat de partners waarmee wij werken van ons vinden, is heel belangrijk voor ons. Zo kunnen wij onszelf en onze diensten verbeteren waar dat nodig is. Alles om jou en je bedrijf of organisatie alleen het beste van het beste te kunnen bieden. Daar gaan we voor. En dat mag je van ons verwachten.
[google-reviews-pro place_photo=https://maps.gstatic.com/mapfiles/place_api/icons/generic_business-71.png place_name=OMCBase place_id=ChIJcV8wWUWNx0cRcywOGtNFAUE min_filter=4 hide_photo=true hide_avatar=true disable_user_link=true view_mode=slider slider_count=1 open_link=true lazy_load_img=true]
Neem contact op
[contact-form-7 id=”1905″ title=”Algemeen contactformulier”]
Onze werkwijze
Samen inventariseren
Een voorstel ontvangen
Campagne starten
Behaal jouw (online) doelen
Je doelstellingen behalen met een sterke marketingcommunicatiestrategie
Groeien doe je met een marketingcommunicatiestrategie. Je bouwt een stevig fundament waarop je te allen tijde kunt vertrouwen. Het vertegenwoordigt jouw eigen business. Tegelijk gebruik je de informatie uit de strategie om beslissingen te nemen voor in de toekomst. Zo realiseer jij dus een krachtige business die veel ruimte heeft om te floreren. Maar de grote vraag is: hoe stel je zo’n marketingcommunicatiestrategie op?
Voorbereiding is de sleutel tot succes
Het spreekwoord luidt: een goede voorbereiding is het halve werk. Ergens zomaar aan beginnen is over het algemeen niet efficiënt en daarmee niet effectief. Dat geldt ook voor jouw marketingcommunicatiestrategie. Wil je een sterke strategie opstellen? Dan zul je eerst een aantal punten paraat hebben staan. Heb je deze goed voorbereid? Dan kun je ze samenvoegen in je strategie. En daarbij helpen wij jou graag. OMCBase houdt van enthousiaste ondernemers en daarom delen wij graag tips hoe jij jouw marketingstrategie waardevol kunt maken en kunt insteken op toekomstige groei.
Tip 1: De markt inzichtelijk krijgen
Voor je begint met groeien moet je weten in welke omgeving je business zich bevindt. Lees: in welke markt. Zet hiervoor een aantal dingen op een rijtje. Je moet weten wie jouw product(en) of dienst(en) afneemt. Ook moet je weten waar deze mensen zich bevinden, zowel fysiek als online. Zo weet je waar je hen moet bereiken. Achterhaal waar mogelijk ook hun behoeften en wensen: wat maakt voor hen een product of dienst waardevol? Spiegel dit met je concurrenten om te kijken waar jouw groeimogelijkheden liggen. Je concurrenten zijn heus niet alleen eng: ze brengen je tevens — helaas voor hen — zeer bruikbare informatie.
Tip 2: Formuleer een heldere missie
Soms zijn klanten fan van jouw business omreden waar je voor staat en wie je bent. Natuurlijk is je product of dienst ook belangrijk, maar de missie die jij voor ogen hebt is soms net zo van belang. Wat dacht je van bijvoorbeeld de Wereldwinkel? Zij zijn beroemd om hun missie: fairtrade producten verkopen voor een rechtvaardige prijs. Hun vaak excentrieke assortiment draagt bij aan de sfeer van de winkel.
Met een missie beschrijf jij wie je bent, wat je doet en wat je graag wilt bereiken. Zo leert men jouw business kennen. Je moet dit helder op papier hebben voor jij überhaupt verder kunt met je marketingcommunicatiestrategie. Belangrijk hierbij is dat jij de mening van je gehele team meeneemt. Jullie fungeren als zijnde één team: draag daarom ook eenzelfde missie uit.
Tip 3: Stel je Unique Selling Points op
Denk goed na over de unieke kernmerken van jouw business. Wat zorgt ervoor dat jij uniek en onderscheidend bent? Dit is jouw Unique Selling Point (USP). Let wel op: ga niet te generiek te werk. Als de potentiële klant leest over “professionele service”, dan heeft deze nog geen flauw idee wat jouw voorwaarden voor zowel ‘professioneel’ als ‘service’ zijn. Vertaal het naar echte meerwaarde voor je klant. Bijvoorbeeld ‘24/7 bereikbaar voor spoedklussen’, ‘Gratis je aankoop ingepakt in cadeaupapier’ of ‘Maandelijks gratis een online seminar volgen’. Dit zijn maar voorbeelden, maar denk goed na over wat jou daadwerkelijk uniek maakt. Wees niet te snel tevreden en kijk meerdere keren of het nog specifieker kan. Als jij niet kritisch kijkt, zal je potentiële klant dit hoogstwaarschijnlijk wél doen.
Tip 4: Leer je doelgroep(en) écht kennen
Je doelgroep kennen is cruciaal voor een sterke marketingstrategie. Ontdek wie jou (potentiële) klant is. Kom erachter waar die te bereiken is. Achterhaal waar zij op zitten te wachten. Dan pas kun je mensen gaan overtuigen van jouw product of dienst. Dan pas kun jij gaan doordringen tot hen. Heb je deze informatie niet over je doelgroep? Dan kun je vrijwel niks beginnen.
Potentiële klanten zijn zich er niet bewust van dat ze jouw product of dienst nodig hebben of willen hebben. Jij moet dat vlammetje gaan aanwakkeren. Prikkel ze. Verras ze. Help ze. Motiveer ze om meer over jouw business te weten te komen. Doe je dat met iets waar zij daadwerkelijk naar op zoek zijn? Dat maakt je verhaal vele malen sterker.
Tip 5: Verdeel je doelgroep(en)
Jouw producten of diensten zijn gemaakt voor één of meer doelgroep(en). Een kenmerk van doelgroep is dat er verschillende mensen in zitten. En je weet: als mens is uniek. Dus ook zijn of haar denken en doen. Maar toch moet je jouw boodschap bij je doelgroep zien te krijgen en te laten aanslaan. Hoe doe je dat?
Simpel: door je doelgroep(en) te segmenteren. In plaats van mensen in één doelgroep te plaatsen, verdeel je ze onder kleinere groepen (segmenten). Deze segmenten verschillen onderling van elkaar in kenmerken. Voorbeelden hiervan zijn leeftijd, leefstijl, interesses, geschat inkomen, geslacht, regio en ga zo maar door.
Wat je hiermee bereikt? Je kunt nu elke doelgroep aanspreken op de manier zoals zij dat willen. Bij oudere klanten werkt bijvoorbeeld moderne taal minder goed, terwijl de jongere generatie ‘u’ te oubollig vindt. In plaats van met hagel te schieten weet jij nu precies hoe je die betreffende doelgroep kunt aanspreken en kunt interesseren in jouw product of dienst.
Tip 6: Hoe wil jij je positioneren?
Als jij je bedrijf, organisatie, naam of merk op de juiste manier positioneert, blijft deze hangen bij de afnemer. Je weet namelijk nu wie je aan moet spreken, wat hun behoeften en wensen zijn en hoe jij die — met je USP’s — moet beantwoorden. Door je te positionering zet je business op een bepaalde manier in de markt. Je zorgt ervoor dat dit anders is dan je concurrenten die zich al in de markt begeven. Breng iets nieuws. Voeg meerwaarde toe.
Om je positionering een handje te helpen kun je gebruikmaken van de ‘brand pyramid’, zoals Kevin Lane Keller die heeft omschreven in zijn boek ‘Strategic Brand Management’. Van beneden naar boven werk je respectievelijk aan de merkidentiteit (wie je bent), aan de merkpersoonlijkheid (wat je bent), aan hoe klanten over je denken en als laatste aan een (langdurige) klantrelatie.
Als jij je goed positioneert zal de keuze van de klant makkelijk zijn: jij biedt meer dan de concurrenten in je markt, dus ze kiezen voor jou. Houd dit altijd in gedachte als jij bezig gaat op jezelf een duidelijke positionering wilt geven.
Tip 7: Leer van data
Zeker in de wereld van online is er geen gebrek aan data. Gebruik deze daarom effectief. Data kan voor jouw marketingcommunicatiestrategie enorm veel waarde hebben. Kom bijvoorbeeld achter de beweegredenen van (bijna-)klanten om bepaalde keuzes wel of niet te maken.
Sommige data is al wel beschikbaar, terwijl andere nog achterhaalt moet worden. Zo kun je uit Google Analytics en Google Tag Manager veel data over klantgedrag op jouw website vinden: klikken mensen wel of niet op bepaalde pagina’s op knoppen? En hoelang zitten zij gemiddeld op jouw site? Andere data kun je toevoegen door enquêtes af te nemen of door beoordelingen te vragen.
Tip 8: Doelen voor jouw marketingcommunicatiestrategie
Marketingcommunicatiedoelstellingen laten zien welke kant een business op wil gaan met haar marketingstrategie. Het is belangrijk om je hierbij te verplaatsen in de doelgroep en om de meerwaarde van jouw business voor hen in je achterhoofd te houden. Zowel op korte termijn als op lange termijn moet jouw business nog steeds antwoord bieden op hun behoeften en wensen.
Onze tip: houd je doelstellingen meetbaar. Wees specifiek en voorkom brede doelstellingen. Voorkom dus dat je meerdere plannen voor je business in één doelstelling samenvoegt.
Meer lezen over interessante onderwerpen?
Online marketing is een kwestie van continu blijven investeren in je business. Een marketingcommunicatiestrategie is hiervan een onderdeel. Je strategie up-to-date houden op basis van de huidige tijd en de daarbij horende trends en ontwikkelingen is van groot belang. Maar ook andere elementen zorgen ervoor dat jouw business (online) kan blijven groeien. Op onze blogpagina staan vele interessante blogs over allerlei facetten van online marketing. Dit overzicht vullen wij geregeld aan, zodat jij op de hoogte blijft van alle mogelijkheden, tips, trucs en meer in deze branche. Je kunt ook een van de onderstaande blogs aanklikken om direct meer te leren.
OMCBase: persoonlijk en effectief
Binnen OMCBase hechten wij waarde aan persoonlijke benadering. Je bent bij ons geen klant, maar een partner. We zijn immers allemaal ondernemers, nietwaar? We duiken in jouw business om te kijken waar we je kunnen helpen. Heb je zelf al een idee? Laat het ons weten! Samen gaan we sparren over de mogelijkheden om jouw business (online) te laten groeien. Interesse? Via bovenstaand contactformulier kun je direct contact met ons opnemen. Bel je liever?Dan kun je ons bereiken op 06 – 163 698 04. Wij hebben er zin in. Jij ook? Dan spreken we je snel.
Neem contact op
[contact-form-7 id=”1905″ title=”Algemeen contactformulier”]