Het begint allemaal bij je marketingplan
De sleutel tot het succes van een vergrote naamsbekendheid ligt bij je marketingplan. Hierin ga jij de omgeving van je bedrijf inspecteren. Je komt erachter hoe je concurrenten zich bewegen en wie je klanten precies zijn. Vanzelfsprekend neem je bij het opstellen van je marketingplan ook je eigen business onder de loep. Wat is het bestaansrecht van jouw bedrijf? Wat is je bedrijfscultuur? En ga zo nog maar even door.
Deze informatie is de bakermat voor jouw strategie om je naamsbekendheid te gaan vergroten. Je moet namelijk ergens op kunnen bouwen. Het is vrij lastig om zomaar ergens mee te gaan scoren. Zeker als je een startup bent, hebben nog niet veel mensen van je gehoord. Rustig opbouwen is dan het credo. Niet meteen het topje van de berg verwachten, maar zorgvuldig de route naar de top uitplannen. Hiervoor gebruik jij de informatie uit je eerdere analyses. Je moet namelijk mensen gaan bereiken en hen het liefst gaan overtuigen om zaken met jou te gaan doen. Pas als je zelf op een rijtje hebt waarom zij voor jou moeten kiezen, ben je eraan toe om anderen te overtuigen. Zo kun jij met je marketingplan naamsbekendheid gaan genereren.
Mensen bereiken: offline of online?
Naamsbekendheid genereren is mensen bereiken. Dat kan op velerlei manieren. Al voor langere tijd wordt er ontzettend veel ingezet op online marketing. Dat is logisch, omdat mensen veel in de digitale wereld aanwezig zijn. Denk hierbij aan social media of aan de advertenties die zij zien in Google en op andere websites.
Van klein naar groot
Frequent content delen op je Instagram-, Facebook- of LinkedIn-account begint misschien met magere resultaten. Maar indien je hier vanuit een gedegen strategie mee aan de slag gaat, kan jouw merk, bedrijf of boodschap als een olievlek uitspreiden over het web. Als één volger jouw bericht deelt of leuk vindt, ziet zijn of haar hele aanhang dat. Grote kans dat daar ook tenminste één iemand tussen zit die hetzelfde bericht deelt met zijn of haar volgers of iemand tagt onder het bericht. En zo gaat de sneeuwbal aan het rollen.
Zeer precies adverteren
Mensen zijn continu online te vinden en hen daar bereiken is daarmee appeltje-eitje. Een groot voordeel hiervan is dat online naamsbekendheid genereren ontzettend specifiek gedaan kan worden. Als je kiest voor adverteren via bovenstaande drie social media platforms, moet je een doelgroep selecteren die je advertentie(s) te zien krijgt. Deze doelgroep kun je erg gedetailleerd maken. Van geslacht tot leeftijd en van woonregio tot inkomen. Ook interesses en groepen kunnen een basis zijn om te ‘targeten’ op specifieke groepen mensen.
Mogelijkheden van offline naamsbekendheid genereren
Naamsbekendheid genereren kan ook prima offline gedaan worden. Hoewel het wellicht niet zo gericht kan als bij online marketing, zullen sommige methoden wel degelijk indruk achterlaten bij vele mensen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren op billboards langs de snelweg, op bushokjes of op treinstations. Maar ook de ‘gouwe ouwe’ visitekaartjes, posters of flyers kunnen nog prima werken. Zeker als je deze uitdeelt op bijvoorbeeld beurzen, congressen of andere evenementen. En wat dacht je van vervoersmiddelen (busjes, auto’s, bakfietsen, et cetera) met jouw bedrijfsnaam, -logo en -kleuren erop?
De combinatie van de twee
Om een ideaal resultaat te behalen is het verstandig om zowel offline als online naamsbekendheid te gaan genereren. De doelgroep die je scherp voor ogen hebt kun je online gericht en passend aanspreken. Zet daarbij in op adverteren via Google om mensen die nog nooit van jouw bedrijf of merk hebben gehoord te laten weten dat jij bestaat. Op basis van hun zoekwoorden zal jouw website dan in de zoekresultaten tevoorschijn komen.
Tips om online je naamsbekendheid te vergroten
Zoals je gelezen hebt is er in de online wereld veel kans om nieuwe mensen kennis te laten maken met het bestaan van jouw business of merk. Maar zijn er daarbij dingen die je moet of kunt toepassen om betere resultaten te halen? Het korte antwoord: ja. En omdat we het gaaf vinden om mensen te helpen met groeien, geven we hier alvast een aantal tips. Zo kun jij aan de slag gaan om je business eens goed onder de aandacht te brengen.
Tip 1: Adverteer in Google (SEA)
Via Google Ads kun je advertenties maken in Google. Dit zijn de tekstadvertenties die je ziet staan boven de organische zoekresultaten in de Search Engine Result Page (SERP). Deze hebben altijd het woord ‘advertentie’ voor hun URL staan, zodat je ze kunt herkennen als zijnde betaalde resultaten. Zoekers hebben de neiging om de bovenste resultaten aan te klikken. Zelfs als ze dat niet doen en ze naar beneden scrollen, hebben ze in ieder geval jouw bedrijfsnaam gezien. Dit wordt ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd.
Tip 2: Display advertising
Je kunt Google ook inzetten bij het verspreiden van visuele advertenties. Deze worden getoond op websites die in het netwerk van de zoekmachinegigant zitten. Het is verstandig om je afbeeldingen in een aantal resoluties te maken. Je advertentie kan namelijk in verschillende vormen banners getoond worden. Deze manier van adverteren heet display advertising.
Tip 3: Gastbloggen met een link naar jouw website
Om bij meer mensen onder de aandacht te komen met jouw website, kun je een gastblog schrijven en dat laten plaatsen op bepaalde websites. Je werkt hierbij meteen aan je autoriteit. Zoek wel de juiste websites uit en realiseer je dat je content echt goed moet zijn. Deze websites hebben vaak vele volgers en daarom hechten zij waarde aan kwaliteit. Voor de beste resultaten overleg je met de beheerder.
Tip 4: Maak specifieke landingspagina’s aan
Mensen gebruiken in Google een bepaald zoekwoord (of een aantal termen). Deze zoekopdracht geeft een x-aantal resultaten. Hoe beter jouw pagina aansluit op deze zoekopdracht, hoe hoger deze in Google komt. Door specifieke landingspagina’s aan te maken laat je mensen die op zoek zijn naar een (niche) product of dienst kennismaken met jouw bedrijf of merk.
Tip 5: Maak een e-book
Een e-book is de ideale manier om mensen kennis te laten maken met je business en tevens te laten zien dat je verstand van zaken hebt. Voorkom echter dat je gaat lopen opscheppen in het e-book. Richt niet elke pagina in met de intentie dat men bij jou moet kopen. Als je echt nuttige informatie overbrengt en de klanten werkelijk helpt met je e-book, zullen zij echt wel terugkomen bij jou.
Tip 6: Schrijf interne blogs
Het (laten) schrijven van blogs op je eigen website is een goede manier om bekendheid te genereren. Zoekers op Google hebben apart van elkaar verschillende zoektermen waarop zij zoeken, ook al vallen deze binnen hetzelfde onderwerp.
Stel: persoon A zoekt naar hoe je kunt netwerken op LinkedIn en persoon B zoekt naar het opstellen van een missie en een visie. Beiden vallen onder de noemer ‘online marketing’. Doordat jij beide aspecten van online marketing als apart blog hebt ingestoken, komen beide zoekers op je website terecht. Als je die afzonderlijke blogs niet had gemaakt, was jouw website wellicht niet gelinkt aan één van die twee gebruikte zoektermen en was je allebei deze zoekers kwijt.
Tip 7: Zet in op zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Met zoekmachineoptimalisatie ga jij kijken waar er mogelijkheden zijn om je pagina extra relevant te maken voor zoekers. Wat zijn zoekwoorden die vaak gebruikt worden? Als jij je pagina daarop toespitst, zal Google jouw pagina relevant vinden voor hen en jouw pagina tonen in de zoekresultaten. Voilà: weer een beetje extra naamsbekendheid.
Tip 8: Post frequent op social media
Social media is tevens een prachtige wijze om nieuwe mensen op de hoogte te brengen van jouw business, je merk of je aanbod. Als jij iets post op social media kan iedereen dat lezen. In het begin zullen dat wellicht weinig mensen zijn. Maar er hoeft maar één iemand met een geweldig aantal volgers jouw post te delen om deze zichtbaar te krijgen onder al die mensen. Als vervolgens van deze mensen ook weer iemand (of meer mensen) je bericht delen, groeit het aantal mensen dat jouw post ziet exponentieel. Hoewel je op Instagram geen berichten kunt delen, kun je daar wel viral gaan op de explore pagina.
Tip 9: Gebruik videomarketing
Het gebruik van video groeit continu. Niet voor niets is YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Google is hier natuurlijk nummer één. Met video breng jij een boodschap over. Je kiest er zelf voor hoe je deze insteekt. Met een aanbieding, of wellicht met een kijkje achter de schermen. Met beeld zorg jij ervoor dat de kijker een extra stukje sfeerbeleving krijgt en daardoor meer feeling met je bedrijf heeft. En een video is natuurlijk makkelijk te delen! Videomarketing is daarom een perfecte manier om je naamsbekendheid te vergroten.
Tips voor het offline vergroten van je merkbekendheid
Natuurlijk geven we je ook een aantal tips om offline nieuwe mensen te bereiken. Zo kun je, als je dat wilt, zelf ook de combinatie maken tussen zowel offline als online.
Tip 10: Fysieke reclame
Reclame die men daadwerkelijk vast kan pakken maakt nog steeds indruk. Hoewel het ene design beter is dan het andere, is de ontvanger voor eventjes bewust bezig met het kijken naar de poster, de flyer of het visitekaartje. Een groot pluspunt van de laatste twee voorbeelden is het feit dat deze mee naar huis (of naar werk, of waar dan ook heen) zijn mee te nemen. Zo kunnen op de nieuwe locatie mensen mogelijk ook kijken naar deze uitingen.
Tip 11: Deel goodiebags of andere relatiegeschenken uit
Na afloop van een evenement of als willekeurige reclame kan een goodiebag of een relatiegeschenk nog steeds erg goed werken. Je geeft de ontvanger iets tastbaars. Zeker als het een nuttig product is dat de ontvanger daadwerkelijk kan gebruiken. Bijvoorbeeld een wijn- of bieropener. Als je deze ontwerpt in jouw huisstijl en met jouw logo, naam en/of slogan erop, zal de ontvanger onbewust jouw bedrijf nog eens tegenkomen.
Tip 12: Sponsor een (sport)club
Een andere manier van offline naamsbekendheid genereren is het sponsoren van een (sport)club of andere organisatie. Het is verstandig om dit te doen bij een club of organisatie waar je tenminste een klein beetje feeling mee hebt. Zo hecht je net wat meer waarde aan je sponsoring en kom je meteen gemeend over.
Tip 13: Netwerkborrels
Netwerkborrels zijn bij uitstek de ideale evenementen om je eigen merk of business te promoten. Afhangend van de doelgroep die op het evenement afkomt zullen er veel mooie openingen zijn voor nieuwe klantrelaties of misschien wel contacten met investeerders of zelfs partners. Blaas niet te hoog van de toren, maar cijfer jezelf ook zeker niet weg. Vind de juiste balans hierin en schroom niet om mensen aan te spreken.
Tip 14: Overweeg reclame in de krant
Vele regio’s hebben hun eigen lokale krant. Soms hebben gemeenten zelfs hun eigen blad. Het kan reuze interessant zijn om te overwegen om in jouw buurt een advertenties te plaatsen in één (of meerdere) van deze kranten of bladen. Vaak zijn abonnees hiervan plaatselijk betrokken en volgen ze graag het regionale nieuws. Wellicht is dit het begin van iets moois.
Tip 15: Ook tv-reclames zijn een optie
Hoewel soms wordt beweerd van niet, zijn er nog steeds behoorlijk veel mensen die geregeld — al dan niet dagelijks — voor de televisie zitten. Het kan de moeite waard zijn om een tv-spotje te regelen. Daarmee heb je landelijke dekking en zul je dus vele mensen bereiken. Een nadeel is dat dit behoorlijk duur kan zijn als je een relatief klein budget hebt. Je kunt tevens kiezen voor regionale dekking, waarbij je je laat zien op een regionale zender.
Tip 16: Radiospotjes hebben landelijk bereik
Hetzelfde geldt voor radiospotjes: ook deze kun je prima inzetten om mensen doorheen het hele land (of in een bepaalde regio) te bereiken. Vooral tijdens woon-werkverkeer wordt er nog best vaak naar radio geluisterd. Een voordeel van radio ten opzichte van tv is de ‘wegzap-frequentie’. Op een tv zullen mensen sneller van zender wisselen bij reclames dan bij een radio.
Tip 17: Laat van je horen op bushaltes of treinstations
Bushaltes en treinstations zijn prachtige manieren om je boodschap onder de aandacht te brengen. Daar hangen voortdurend posters of billboards. Je spreekt hier een grote groep mensen aan. Van studenten tot ouderen en van toeristen tot locals.
Tip 18: De verpakking van je product
Uiteraard is de verpakking van je product ook een manier om naamsbekendheid te genereren. Zorg je ervoor dat je eruit springt qua vormgeving, kleurgebruik of iets anders? Dan val je op en zul je de aandacht van vele mensen ontvangen. Dit geldt voornamelijk op plekken waar mensen fysiek in aanraking komen met je product, bijvoorbeeld in een supermarkt of een speciaalzaak.
Tip 19: Voertuigreclame
Je ziet ze wel eens voorbij komen: vrachtwagens, busjes, auto’s, bakfietsen of misschien zelfs fietsen met bepaalde reclame-uitingen erop. Dit werkt enorm goed voor je naamsbekendheid. Realiseer je dat deze voertuigen over het algemeen rijdend zijn. Mensen hebben dus niet altijd de tijd om te lezen wat er staat. Veel informatie hierop zetten is dus niet altijd zinvol. De blauw-oranje elektronicagigant is hier een geweldig voorbeeld van. Op deze opvallende voertuigen prijken groot het logo en de kleuren van het bedrijf. Een goede stap in de richting van meer naamsbekendheid en herkenbaarheid.
Herhalen, herhalen, herhalen
Naamsbekendheid staat of valt met herhaling. Hoe vaker men iets ziet, hoe beter dit onthouden wordt. Natuurlijk kan een indrukwekkende reclame na één keer zien al lange tijd blijven hangen. Maar hoe vaker je een merknaam, business of persoon tegenkomt, hoe vertrouwder deze klinkt of lijkt. Kom je deze naam tegen in de supermarkt, op de sportclub, in de krant en in een radiospotje? Dan voelt het bijna alsof je dit merk of deze business persoonlijk kent.
Gebeurt dat voor een langere periode, dan koppelt de ontvanger de volgende keer jouw merk of business sneller aan een bepaald woord of aan een bepaalde situatie. Als een ontvanger van deze reclame vervolgens een aankoop wil doen en twijfelt tussen meerdere bedrijven, herkent deze jouw business tussen de opties. Door de ‘persoonlijke band’ die hij of zij voelt met je merk zal deze sneller voor jou kiezen dan voor je concurrenten. Ideaal, toch?
Extra tips om zelf aan de slag te gaan
Wil jij zelf aan de slag gaan met je naamsbekendheid vergroten? Dan heb je nu misschien al wel een aantal ideeën voor de manier waarop je dat wil doen. Maar voordat je begint willen we je graag nog wat bonustips meegeven. Zo bereid jij je voor op de ideale start van een prachtig proces richting een groeiende naamsbekendheid.
- Zorg dat je weet wat je wilt uitstralen. Ga je voor chique? Of kies je juist een hippe en moderne uitstraling? Spreek je de ontvanger met “u” aan of tutoyeer je?
- Gebruik consequent dezelfde huisstijl. Als je deze nog niet hebt: stel deze vast alvorens je werkt aan je naamsbekendheid. Midden in het proces van kleur, logo of vormgeving wisselen is desastreus voor je herkenbaarheid
- Weet wie je doelgroep is en waar deze te vinden is. Natuurlijk is naamsbekendheid ook een stuk ‘onbekenden’ bereiken, bijvoorbeeld via offline marketing. Vergeet echter niet dat de beste klantrelaties zullen voortkomen uit het daadwerkelijk kunnen bieden van een oplossing voor een probleem, of het kunnen voorzien in de behoeften van je doelgroep.
- Gebruik een persona om de doelgroep tot leven te laten komen. Zo kun je advertenties en andere uitingen speciaal toespitsen op een tastbaar persoon in plaats van op een grijze massa.
Conclusie: van marketingplan naar resultaat
Het vergroten van je naamsbekendheid begint dus bij je marketingplan. Op basis daarvan neem je bepaalde beslissingen. Wat draag je uit? Waar staat je bedrijf voor? Hoe communiceer je? En waar ga je je doelgroep aanspreken? Al deze vragen zijn de bakermat voor het succesvol creëren van meer naamsbekendheid. Met een doordacht plan kom je verder, behaal je betere resultaten en voorkom je ook onnodige uitgaven aan mensen die toch geen klant van je worden. En dan nu de vraag: ben jij klaar voor meer naamsbekendheid?