Online vs. offline marketing
Met marketing breng je jouw business bij de klant. Je doet je best om gevonden te worden en om prospects over te halen om klant van je bedrijf te worden. Er wordt hiervoor sinds jaar en dag veel gebruik gemaakt van online marketing. De wereld wordt steeds meer digitaal en bedrijven spelen daar op in.
Dat betekent echter niet dat offline marketing door deze verschuiving maar gewoon vergeten mag worden. Ook deze vorm van marketing biedt een bron van mogelijkheden om jouw business in de kijker te spelen. Maar wat is offline marketing? En waarom is het een goed idee om marketing offline ook in te zetten?
In dit blog maken we de vergelijking van online marketing versus offline marketing. Wat zijn voordelen van beide marketingvormen? Hiermee kun je ontdekken hoe offline en online marketing helpen om jouw doelen te behalen.
Soorten offline marketing
Zoals de naam al suggereert behelst offline marketing tools die zich offline bevinden. Hiervoor is geen internet nodig. Om je een idee te geven van de mogelijkheden zetten we een aantal voorbeelden van offline marketing voor je op een rijtje.
- Flyers, brochures
- Visitekaartjes
- Posters
- TV-reclame
- Radiospotjes
- Een beurs
- Een netwerkevenement
- Mond-tot-mond
- Een fysieke winkel
- Billboards
- Productverpakkingen
- Een boek
- Voertuigreclame (stickers op auto’s, vrachtwagentrailers, etc.)
Let er op dat deze lijst niet geheel compleet is. Deze geeft je een houvast om ideeën op te doen voor jouw offline marketing. De mogelijkheden zijn legio. Hoe creatiever, hoe beter. Maar misschien zie je nog steeds niet voor je hoe offline marketing goed aansluit op jouw online marketing. Lees dan vooral verder.
Voordelen offline marketing
Bovenstaande voorbeelden van offline marketing zijn de ideale partner voor je online campagne. Het gaat hier namelijk om de combinatie. Uiteraard is online marketing erg populair. Maar zet jij ook offline marketing in? Dan zorg je voor een zeer stevig fundament en veel herkenbaarheid.
Geniet een grote exposure
Zo heb jij namelijk met behulp van offline marketing veel exposure. Je advertentie bevindt zich op een vaste plek. Als je dit een beetje goed regelt, komen daar veel mensen langs. Denk bijvoorbeeld aan een treinstation, een bushalte of een snelweg.
Niet altijd zal men bewust de advertentie waarnemen. Toch is de kans groot dat dezelfde persoon deze uitdraging meerdere malen ziet. Bijvoorbeeld omdat deze elke dag met de trein, bus of auto naar het werk gaat. Hoe vaker personen een advertentie zien, hoe beter deze blijft hangen. Ze hoeven daarbij niet eens bewust te lezen. Alleen het veelvuldig zien van een product (bijvoorbeeld wasverzachter of frisdrank) heeft al effect. De kans dat deze persoon in de winkel voor dit product gaat is groter.
Fysiek trekt de aandacht
In de online wereld wordt er veel informatie uitgezonden. Is het ene filmpje afgelopen, dan wordt het volgende al afgespeeld. Omdat er zoveel is, blijft er niet altijd even veel hangen. Fysieke reclames blijven vaak langer hangen. Je hebt bijvoorbeeld een flyer in je handen, staat een meter voor een poster, rijdt langs een vrachtwagentrailer of houdt een productverpakking vast. Je hebt hierdoor veel bewuster interactie met de reclame dan wanneer deze online is. Dit zorgt ervoor dat het langer in je hoofd blijft hangen.
Spreek mensen aan die niet online zijn
Veel advertenties zijn online te vinden. Soms kiezen mensen er bewust voor om niet online te zijn. Bijvoorbeeld door hun mobiele telefoon niet te gebruiken als ze op de bus of trein wachten (waar voor veel mensen dat juist wél het moment is om naar hun mobiel te grijpen). Soms komt dit ook door onkunde: oudere mensen weten niet altijd hoe een computer of telefoon werkt en zijn dus ook niet veel online te vinden. En soms hebben mensen simpelweg geen behoefte om continu online te zijn. Om deze mensen toch aan te spreken zet je offline marketing in. Op deze manier worden zij toch nog in aanraking gebracht met je bedrijf.
Soorten online marketing
Als je kijkt naar online marketing, zie je dat daar ook veel mogelijk is. Om je een compleet beeld te geven van hoe offline en online marketing te combineren zijn, zetten we ook hier een aantal voorbeelden op een rijtje.
- Search Engine Optimization
- Search Engine Advertising
- E-mailmarketing
- Social media marketing
- Contentmarketing
- Retargeting
Het gaat hier vooral om mensen naar een bepaalde online plek te leiden. Hetzij een website, een webshop, een social media kanaal, et cetera. Met behulp van online advertenties op verschillende plekken op het internet worden mensen aangesproken. Vervolgens worden zij aangezet tot actie. Maar wat zijn nou de voordelen van het gebruik van online marketing?
Voordelen online marketing
Wil je weten hoe online marketing het meest efficiënt ingezet kan worden, dan moet je ontdekken wat de voordelen zijn. Zo kun je inzien hoe dit jou gaat helpen om de opgestelde doelen voor jouw business te behalen.
Creëer een gericht bereik
Online kun je heel gericht adverteren. Je kunt heel specifiek invullen welke doelgroep je hebt en welke mensen je advertenties zullen zien. Hierbij kan bijvoorbeeld op leeftijd, geslacht, woonregio, interesses of inkomen gericht worden. Deze gerichtheid heb je bij offline marketing niet.
Of ga juist voor een gigantisch bereik
Je kunt aan de andere kant kiezen voor een gigantisch groot bereik. Vanuit je woonkamer ergens in Nederland kun je feitelijk advertenties wereldwijd laten tonen. Je zorgt zo dat je een supergroot aantal mensen bereikt. Bij offline marketing wordt dit beperkt tot de omgeving rond de advertentie.
Kijken naar de ideale combinatie van offline en online marketing
We hebben nu een aantal types van offline en online marketing op een rijtje gezet. Daarbij hebben we voordelen genoemd per soort marketing. Nu is het tijd om ze te combineren.
Versterk je merk
Apart van elkaar kunnen offline en online advertenties al hun effect tonen. Als je deze combineert krijg je vaak een nog beter resultaat. Je versterkt namelijk je merk door op verschillende plekken aanwezig te zijn. Alle doelgroepen (zowel de online mensen als de offline mensen) worden aangesproken en ontdekken het bestaan van jouw business.
Leidt offline gemakkelijk naar online
Elke onderneming heeft baat bij een groeiend aantal websitebezoekers, leads en uiteindelijk conversies. Hoe meer aankopen en aanvragen er komen, hoe gezonder de toekomst van je bedrijf eruitziet. Deze interacties zullen vooral online plaatsvinden.
Op het moment dat mensen offline jouw advertentie tegenkomen, moet je het hen zo makkelijk mogelijk maken om online te gaan. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een QR-code die binnen een paar seconden gescand kan worden. Of zorg voor een makkelijk te onthouden URL waar mensen naar toe kunnen gaan.
Werk met kortingscodes
Een geweldige manier om te adverteren is door kortingscodes te gebruiken. Deze laat je bijvoorbeeld op posters, tv-spotjes of op een andere offline manier zien en horen aan de mensen. Vervolgens kunnen zij deze inzetten om online een product ofwel gratis ofwel tegen een gereduceerde prijs aan te schaffen.
Korte termijn versus lange termijn
Advertenties die offline getoond worden zijn vaak gericht op korte termijn. Het gaat dan om een actie of aanbieding van een bepaald product of een betreffende dienst. Het gaat hier dus vooral om snelle winst en directe conversies. Als je kijkt naar online marketing kun je hier beter inzetten op de lange termijn. Denk hierbij aan het binnenhalen van loyale klanten. Doordat je gerichter adverteert kun je beter inspelen op specifieke wensen. Dit zorgt voor een vruchtbare klantrelatie. Deze combinatie van zowel korte termijn als lange termijn is erg nuttig.
Conclusie: verschil online en offline marketing
Offline marketing is perfect voor mensen die tijdelijk niet online zijn. Je kunt hen toch bereiken en interesseren in je product of dienst. Het gaat hier vaak om tijdelijke aandacht, die juist goed werkt als het repetitief gebeurt. De focus ligt vooral op snelle winst en directe conversies. Online marketing is breed inzetbaar voor vele bedrijven. Het bereik van je advertenties is niet beperkt tot een bepaalde omgeving maar kan wereldwijd ingezet worden. Hiermee ligt de focus meer op het creëren van waardevolle klantrelaties. Juist de combinatie van deze twee soorten kan erg goed werken voor jouw business. Je bereikt een extra breed publiek, je versterkt je betrouwbare beeld voor de ontvanger aangezien je zowel fysiek als online vindbaar bent én je bent beter vindbaar dan concurrenten die slechts op één van deze marketingtypes inzetten. Ook in deze online tijd is offline marketing dus absoluut nog niet minder waardevol. Kijk wat voor jou de beste manier is om offline en online marketing te combineren.