Het voordeel van een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan is een document waarin jij verschillende aspecten rondom de plannen voor je business omschrijft. Wat is de dienst of het product dat je gaat leveren? Welke prijs hanteer je daarvoor? Wat is de winst die jij verwacht te behalen? Deze en andere vragen zorgen voor een degelijk overzicht.
Hoewel het opstellen hiervan niet verplicht is, biedt het vele inzichten. Zo laat het je met een extra kritische blik kijken naar je idee(ën). Soms worden deze te algemeen en te breed geformuleerd. Omdat je nu in een paar zinnen gaat omschrijven wat de drive is achter je onderneming, forceert dat je om kort en concreet te worden.
Daarnaast ontdek je of je plannen reëel zijn en of er (voldoende) animo is voor je product of dienst. Wellicht heb je grootse plannen in je hoofd die nog niet helemaal compleet blijken wanneer je ze eenmaal hebt opgeschreven. Hier kom je achter door je ondernemingsplan op te stellen. Tevens krijg je ook op een rijtje wat je sterke punten zijn en op welke punten je minder scoort.
1. Het begin van je ondernemingsplan
In dit hoofdstuk motiveer je jouw redenen om te starten met je bedrijf. Wie ben je? Wat is de reden dat je wilt beginnen met een nieuw bedrijf? En waarom wil je dat juist op dit moment? Focus op het idee achter je product of dienst: welke meerwaarde ga jij je klanten bieden?
Houd hierbij informatie over je marktomgeving in je achterhoofd. Schrijf hier ook over. In welke regio is jouw bedrijf gevestigd? Zijn in deze buurt nog relevante ontwikkelingen of trends te zien geweest? En hetzelfde geldt voor je branche. Moet je wat betreft je omgeving nog zaken in de gaten houden?
Stel jezelf vragen die je een inzicht geven in hoe je bedrijf eruit zal zien. Door te vragen waar je je gaat vestigen zie je de mogelijkheden omtrent jouw locatie. Ook is het nuttig om een vraag te beantwoorden die antwoord zal geven op wie je concurrentie is, waar deze zich bevindt en hoe deze zich gedraagt. Een ander voorbeeld van een vraag die hier perfect beantwoord kan worden is wat je sterke en zwakke punten zijn. Later — bij de marketing — komt je onderzoek naar klanten.
Niet alleen voor jezelf: denk vooruit
Oké, een ondernemingsplan is uitermate waardevol voor jezelf. Je krijgt op een heldere en concrete manier inzicht in de doelen en de plannen van je onderneming. Het spookt niet meer allemaal door elkaar in je hoofd, maar staat netjes opgeschreven in een gebundeld document. Ideaal voor de eerste stappen van je eigen bedrijf.
Maar denk ook vooruit tijdens het ondernemingsplan opstellen. Kijk tevens vanuit de ogen van eventuele investeerders. Het feit of zij willen investeren in uw business hangt af van jouw plannen. Zijn deze helder genoeg? Zijn ze aantrekkelijk en onderscheidend van anderen? En nog belangrijker: zijn er geen valkuilen of risico’s die hen kan doen afschrikken? Schrijf het ondernemingsplan dus op een manier dat het ook interessant is voor investeerders.
2. Beschrijf nu je bedrijf
Nadat je jouw idee en je product of dienst hebt beschreven — samen met de motivatie daarachter — is het tijd om te kijken naar de organisatie van je bedrijf zelf. Een aantal vragen kun je daarbij als leidraad nemen.
Personeel
Ben je zzp’er of start je samen met anderen?
Neem je personeel in dienst?
Belangrijke regelingen
Heb je voor jouw diensten of producten een vergunning nodig?
Schakel je een boekhouder in of draag jij zelf zorg voor de administratie?
Hoe heb je je pensioen geregeld?
Toekomst
Wat zijn eventuele gevaren voor jouw business?
Waar liggen jouw kansen en mogelijkheden?
Heb je deze vragen beantwoord, dan moet je een duidelijk beeld hebben van hoe jouw onderneming is georganiseerd. Structuur is belangrijk voor jou en duidelijkheid is doorslaggevend voor eventuele investeerders. Met deze informatie op zak kun jij naar de volgende stap.
3. Het financiële plan
Wellicht heeft jouw onderneming een financiering nodig. Zeker dan biedt een ondernemingsplan opstellen uitkomst. Je moet hier de eventuele investeerder(s) kunnen overtuigen van jouw business. Beschrijf hier hoeveel geld je nodig hebt, waar je dat geld vandaan wilt halen en wat het doel is van het verkregen geld. Het inzetten op vruchtbaarheid van je plan is cruciaal. Zorg ervoor dat je volledig en transparant bent. Dit financiële hoofdstuk in je ondernemingsplan is de perfecte plaats voor een investerings-, exploitatie-, liquiditeits- en financieringsbegroting. Je beantwoordt hierin tevens vragen die inzicht geven in de manier waarop jij verwacht omzet te genereren en kosten te maken, in een winstberekening voor komende periode, in de financiële haalbaarheid van je onderneming en andere zaken.
4. De strategische marketing achter je onderneming
Nu is het tijd voor het opstellen van je marketingplan. Hoe steekt de marketing van jouw onderneming in elkaar? Klanten staan hier centraal. Hoe zorg jij ervoor dat je klanten binnenhaalt? Wie zijn die klanten? Waar haal je die vandaan? En focus hier ook vooral op de markt waarin je je begeeft. Zijn er daarin (frequent) ontwikkelingen te vinden? Maak je daar gebruik van of doe je juist iets anders?
Neem ook een concurrentieanalyse mee in dit hoofdstuk. Wat doen zij beter of anders? Welke doelgroep(en) spreken zij aan en via welke kanalen doen ze dat? Het is belangrijk dat jij een overzicht krijgt in hoe jij jezelf gaat positioneren. Daarvoor gebruik je je eigen plannen en speel je in op het gedrag van je concurrent(en).
5. Focus nu op jezelf: gegevens en kwaliteiten
Jij bent uiteraard een wezenlijk onderdeel van je onderneming. Sterker nog: jij bent de bakermat. Mensen gaan zaken doen met jou. Zorg ervoor dat ze weten wie jij bent. Gebruik hiervoor persoonsgegevens. Laat eventuele investeerders een inzicht krijgen in jou als persoon. Denk aan je naam, leeftijd, woonplaats, burgerlijke staat en je contactgegevens. Dit geldt net zo goed voor je zakenpartners, als je de onderneming samen met andere opstart. Ook is het verstandig om je cv hierin op te nemen: welk werk heb jij al eerder gedaan, waar en in welke functie? Leg direct uit wat jouw drijfveer is om ondernemer te worden en wat jij graag wilt bereiken met je op te starten onderneming. Helemaal compleet ben je als je ook nog persoonlijke sterke en zwakke punten opneemt, zodat een eventuele investeerder weet waar hij of zij mee in zee gaat.
6. Samenvatting
Hoewel je de samenvatting van je ondernemingsplan direct als eerste hoofdstuk invoegt, is het verstandig deze als laatst te schrijven. Op dit moment heb je de zaken die je hiervoor hebt beschreven nog in je hoofd zitten. Kijk bij je samenvatting ook weer vanuit de ogen van investeerders en andere lezers. Zij lezen als eerste de samenvatting en gebruiken die als maatstaf om wel of niet door te lezen.
Extra tip: combineer het ondernemingsplan met het Business Model Canvas
Om een extra stevige fundatie te bouwen kun jij gebruik maken van het Business Model Canvas. Dit canvas beschrijft jouw business in negen helder definieerbare fundamenten. Dit biedt een houvast voor waar je bedrijf op dit moment staat en waar het naar toe kan groeien. Een zeer nuttig model om jezelf optimaal voor te bereiden op het starten van je eigen onderneming.
Extra tip: hulp bij opstellen ondernemingsplan
Vind jij het lastig om precies op papier te krijgen wat je in je hoofd hebt? Of loop je tegen andere moeilijkheden aan? Een ondernemingsplan biedt écht meerwaarde en het zou zonde zijn als je dit niet optimaal zou kunnen gebruiken. Daarom willen wij je helpen. Wil je je ondernemingsplan laten opstellen? Dan gaan we samen kijken naar jouw businessplannen en -ideeën. Al die vruchtbare gedachtes voor je onderneming komen eindelijk krachtig en concreet op papier te staan. Zo kun jij gaan werken aan het fundament voor je business. De ideeën bedenken doe jij, het ondernemingsplan opstellen doen we samen.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
We denken graag met je mee. Jou helpen om je onderneming te laten groeien geeft ons een kick. Weten wat we voor jou kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.