Wil jij beter vindbaar worden met je webshop?
Je kunt een webshop hebben die er prachtig uitziet, maar als deze niet goed bezocht wordt ben je alsnog ver van huis. Jij als ondernemer moet vele dingen tegelijk doen. Het onderhouden van je webwinkel is daar een voorbeeld van. Je moet zorgen dat dit een fundament wordt voor je business. Een plek waar bezoekers terecht kunnen komen om vervolgens verliefd te worden op je aanbod.
Dit klinkt makkelijk, maar dat is het niet altijd. Vaak blijft een grote hoeveelheid bezoekers per dag achterwege. En dat terwijl juist deze bezoekers cruciaal zijn voor je webshop. Hoe pak je dat aan?
Door met SEO aan de slag te gaan! SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert je webshop dus zodat deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten zal verschijnen.
Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor die SEO optimalisatie zodat jouw webshop beter gevonden wordt? Laten we meteen eerlijk zijn: er is geen grote groene knop die bij het vandaag indrukken morgen direct de gewenste resultaten geeft. Je moet er even voor gaan zitten. Maar met ons SEO webshop tips ben jij een stuk dichter bij die gewenste groei van bezoekersaantallen. Laten we beginnen.
1. Start met een zoekwoordanalyse
Om online beter gevonden te worden, zijn zoekwoorden van groot belang. Wil je dat beter begrijpen, dan moet je weten hoe Google handelt. Als iemand (de zoeker) een zoekwoord intypt in deze zoekmachine en op enter drukt, bekijkt Google in een splitsecond alle relevante websites voor die zoekterm.
Hoe relevanter jij bent in de ogen van Google, hoe hoger jij komt te staan. Je moet Google dus overtuigen van jouw relevantie. Zoekwoorden gaan daarbij helpen. Door deze te verwerken in de teksten van je webshop, vertel je Google als het ware dat jouw webshop over dat onderwerp gaat.
Kijk welke pagina’s jij wilt optimaliseren
Start met het opsommen van de pagina’s die jij wilt optimaliseren. Zo heb je op een rijtje op welke onderwerpen jij je moet focussen. Veelal zijn deze pagina’s het meest voor de hand liggend:
- Homepage
- Categoriepagina’s
- Productpagina’s
Als je inzichtelijk hebt welke pagina’s je wilt gaan optimaliseren, kun je de zoekwoorden kiezen. Het is verstandig om te kijken hoe goed deze woorden scoren. Dit kun je doen in de Keyword Planner van Google, via Ubersuggest of met Keywordtool.
Met deze tools kun jij gegevens inzien over de zoekwoorden. Hoe vaak er op gezocht werd in de afgelopen periode, hoe groot de concurrentie is op het zoekwoord en hoeveel geld het zou kosten als je hierop zou adverteren.
Long tail zoekwoorden
Goede resultaten hoeven niet altijd direct te komen. Sterker nog: bij de zoekwoordanalyse kun je ontdekken dat jouw zoekwoorden stevige concurrentie hebben. Dat wil zeggen dat er vele andere partijen ook op dit zoekwoord gevonden willen worden. Hebben zij veel grotere budgetten voor marketing? Dan wordt het vaak lastig om zelf op nummer één te komen staan.
Long tail zoekwoorden zijn daarvoor de ideale oplossing. Dit houdt in dat je zoektermen met ‘een lange staart’ gebruikt. Oftewel: meerdere zoekwoorden in één term. In plaats van ‘fiets’ focus je nu op ‘zwarte e-bike voor heren’. Het duurt langer om resultaat te behalen (minder mensen zoeken hier specifiek op), maar wees niet bang. Omdat minder bedrijven deze query gebruiken, komt jouw webshopdoor de juiste SEO-methoden relatief snel hoog in de zoekresultaten voor deze zoekterm.
Ontdek de zoekintentie
Houd rekening met de zoekintentie van de bezoekers. Hierop moet je je SEO-activiteiten baseren. Soms zijn mensen op zoek naar informatie. Ze willen dan meer weten over een bepaald onderwerp. Soms hebben zij de intentie om ook daadwerkelijk een aankoop of aanvraag te gaan doen. Beiden vragen een andere manier van benaderen.
2. Een gestructureerde navigatie
Mensen hebben baat bij structuur en overzicht. Zorg er daarom voor dat jouw webshop ook logisch in elkaar zit. Zie je webshop daarom als een soort stamboom. Vanaf de homepagina (helemaal bovenaan) kun je een niveau naar beneden: naar de categoriepagina’s. Denk hierbij aan ‘kleding’ of ‘accessoires’.
Voor Google werkt dit hetzelfde. Vanzelfsprekend is dit een zoekmachine die niet — zoals mensen — kan zien hoe een website in elkaar steekt. Dat moet je Google vertellen. De navigatie is hier van groot belang. De zoekmachine weet door bijvoorbeeld een sitemap precies welke pagina’s binnen jouw domein vallen en hoe deze gelinkt zijn. Zo krijgt Google een compleet beeld van je webshop. De zoekmachine kan nu gaan bepalen of jouw webshop aansluit bij de zoekopdrachten die zoekers uitvoeren.
Let hierbij ook op de URL
Een URL is de locatie op het internet waarop jouw pagina staat. Vandaar de naam: Uniform Resource Locator. Dus bijvoorbeeld: “https://www.webshopvoorbeeld.nl/categorie/product-1/”. Zorg ervoor dat zowel mensen als Google goed kunnen achterhalen wat het onderwerp van die pagina is. Geef hiervoor duidelijke termen aan de URL. In plaats van “…/product-1/” vul je dan in “…/merk-sportschoenen-zwart/”.
3. Zorg voor unieke inhoud
Als je SEO op je webshop wilt verbeteren, moet je ook je teksten optimaliseren. Je vertelt hiermee zowel de lezer als Google waar jouw teksten — en dus je pagina — over gaan. Ook hier kun je een paar handige trucjes toepassen om beter te gaan ranken.
Investeer tijd in je categoriepagina’s
Zorg dat op je categoriepagina duidelijk is wat jij aanbiedt. Het is verstandig om hierbij links op te nemen naar de betreffende producten of productcategorieën. Tevens kun je inspelen op de emoties van de bezoeker. Deze is namelijk gevoelig voor de meerwaarde van je dienst of product. Zeer waarschijnlijk weet de gebruiker wel in te schatten wat de functie van het product is. Maar de echte meerwaarde kun jij hem of haar vertellen.
Dat een houtkachel voor in je woonkamer een uniek ornament is waarvan iedereen geniet, kan iedereen wel invullen. Focus in plaats daarvan op de meerwaarde. Bijvoorbeeld dat mensen die gaan samenwonen ’s avonds romantisch tegen elkaar aan kunnen liggen voor het knisperende haardvuur. Of dat mensen die het continu koud hebben nu wanneer dan ook een heerlijk warm moment kunnen beleven. Dat zal de lezers gegarandeerd meer aanspreken dan de basale informatie.
Geef je productdetailpagina’s aandacht
De productdetailpagina’s zijn de pagina’s waar je de details van je product beschrijft. Dit is dus bijvoorbeeld de specifieke pagina voor de bovengenoemde houtkachel. Op dit gedeelte van je webshop kun je SEO optimalisatie perfect doorvoeren. Kijk hierbij naar de volgende punten.
Titels van producten
Zorg dat duidelijk is wat de titel van het product is. Geef hier duidelijk aan dat dit een houtkachel is, maar ook wel merk, welke kleur, eventueel welke uitvoering en misschien nog meer. Zo laat je mensen die in Google specifiek zoeken naar deze gegevens terechtkomen op jouw website. Want Google ziet dat jouw pagina precies biedt wat de zoeker wil weten.
Unieke productbeschrijvingen
Productbeschrijvingen zijn bij vele webshops een heikel punt. Ze zorgen af en toe voor duplicate content waardoor je score in Google kan afnemen. Stel dat twintig webshops hetzelfde product van dezelfde leverancier verkopen. Gebruiken zij hiervoor alle twintig dezelfde productbeschrijving (de originele die van de fabrikant komt)? Dan ziet Google dit als copy-paste-werk. En dat wordt afgestraft.
Zorg dus altijd dat jij je eigen teksten maakt. Dit kun je zelf doen, of je kunt hier tekstschrijvers voor inhuren. Zeker als je een grote webshop hebt is dit laatste een aantrekkelijke mogelijkheid om te overwegen. Deze geoptimaliseerde teksten kun je ook weer perfect gebruiken om zowel je zoekwoord in op te nemen als ook te focussen op de meerwaarde van het product. Het is nooit te laat om mensen over te halen om jouw product (of dienst) af te nemen.
Let er echter op dat je geen puur op SEO gerichte tekst in je webshop zet. Met andere woorden: stop de tekst niet vol met zoektermen zodat deze onleesbaar wordt voor de bezoeker. Focus op de meerwaarde voor de potentiële klant en kijk vanuit diens ogen. Wat wil deze lezen? Hoe bied je een oplossing voor hun vragen? En hoe voorzie je hen in hun behoeften? Uiteraard neem je tijdens je SEO-activiteitenzoekwoorden op in je webshop. Maar houd altijd die meerwaarde in gedachten.
Geoptimaliseerde afbeeldingen
Productdetailpagina’s kunnen niet zonder afbeeldingen. Mensen willen weten wat ze kopen en hoe dit eruit ziet. Hiervoor maak je productfoto’s, maar gooi deze niet zomaar online. Verander eerst de naam van het bestand. Stel, je hebt — daar is hij weer — een houtkachel gefotografeerd. In plaats van de originele bestandsnaam ‘foto-12345.jpg’ te houden, noem je deze ‘houtkachel-MERK-zwart’. Zo vertel je Google direct wat er op je foto staat.
Daarnaast moet je ditzelfde doen in de zogeheten ‘alt tekst’. Dit is een veld waarin je een omschrijving aan je foto kunt geven. Google kan namelijk niet uit zichzelf zien waar de foto over gaat. Dit vul je in bij de alt tekst. Ook hier kun je weer je zoekwoord opnemen. Voorkom het volproppen met zoekwoorden en zorg dat je duidelijk beschrijft wat er op de foto te zien is. Alleen ‘houtkachel’ is niet voldoende: ‘zwarte houtkachel MERK binnenshuis’ is een betere oplossing.
Extra tip: comprimeer je afbeeldingen. Dit kan met je fotobewerkingsprogramma of met online tools. Als iemand je website bezoekt, laadt de browser alles op de website. Hoe groter de foto’s van formaat zijn, hoe langer dat laden duurt. Bij een webshop heb je vele afbeeldingen. Dit heeft invloed op je ranking in Google. Hoe sneller je website is, hoe hoger je rankt. Plus: bezoekers willen niet te lang wachten.
Blogs schrijven voor je webshop
Het kan ook goed werken om blogs te schrijven voor je webshop. Je steekt deze blogs dan in als informatieve of prikkelende content. Hierin neem je een link op naar de categorie, product of dienst waarover je schrijft. Dit biedt jou de mogelijk om je long tail keywords in te zetten. Plus: bij een interessant artikel blijven bezoeker langer op je website. Ze gaan niet na een paar seconden alweer van je website af en als je hen interesseert klikken ze wellicht zelfs verder op je website. Dit zorgt ervoor dat Google jouw website als relevant ziet. En dat is weer gunstig voor je positie in de zoekresultaten.
4. Een stevig linkprofiel als goede basis
Op internet kunnen pagina’s naar elkaar linken. Dat wist je natuurlijk al wel. Dat deze links invloed hebben op hoe hoog je in Google staat, misschien niet. Dit is het linkprofiel van een website.
Hoe meer links er van buiten een domein naar jouw domein verwijzen (linken), hoe hoger je scoort. Google ziet dit namelijk als websites die jouw domein aanraden aan hun eigen lezers. Als dat vaak gebeurt, moet het domein waarnaar verwezen wordt wel interessant zijn, aldus Google.
Marketingbedrijf Moz geeft deze scores aan in de vorm van Domeinautoriteit en Pagina-autoriteit. De score van dit (in de marketingwereld invloedrijke) bedrijf wordt wereldwijd gebruikt omdat Google hier zelf geen exacte cijfers over publiceert. Moz heeft een inschatting gemaakt van de factoren waarop Google beoordeelt.
Deze autoriteit speelt een rol in je vindbaarheid. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je rankt. Er zit hier echter wel een verschil tussen kwalitatieve en kwantitatieve links. Op websites zoals startpagina’s staat een verzameling van honderden links. Omdat er vanuit één domein naar onwijs veel andere domeinen wordt gelinkt, is elke verwijzing minder waard. Een link op een pagina als deze is dus niet veel waard: een kwantitatieve link. Een link vanaf een website zoals Amazon of Facebook (met gigantisch hoge autoriteit) betekent veel meer: dat is een kwalitatieve link. Een kwalitatieve link is echter veel moeilijker om te behalen dan een kwantitatieve link.
Het verkrijgen van links kun je doen op verschillende manieren. Zo kun je op zoek gaan naar websites, fora of blogs die aansluiten bij jouw onderwerp. Vraag de eigenaar van deze domeinen of jij een link naar jouw webshop mag plaatsen. Vaak kun je dit bereiken door zelf een blog of een artikel te schrijven. Je neemt in dit artikel dan een link op naar jouw eigen domein. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld persberichten te schrijven op de daarvoor bestemde pagina’s. Ook hier neem je dan een link naar jouw eigen webshop op. Als laatste kun je social media goed inzetten. Je post hier interessante artikelen waarin je linkt naar je eigen webshop. Als je een werkelijk interessant en prikkelend artikel schrijft, wordt dit opgepikt door al je volgers en misschien zelfs ook door hun volgers. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect van mensen die naar jouw webshop verwijzen.
5. Stel doelen voor jezelf en je webshop
Niks werkt zo prettig als vooraf gestelde doelen. Ze motiveren je om aan de slag te gaan. En als je ze haalt krijgt je er zelfvertrouwen van. Worden je doelstellingen niet gehaald? Dan heb je weer extra leermomenten voor de volgende keer.
Wees duidelijk in wat je wilt bereiken. Stel SMART-doelstellingen op. Deze zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. De doelstelling “ik wil meer websitebezoekers” is bijvoorbeeld niet goed genoeg. Maak het specifiek door een pagina te noemen, meetbaar door het gewenste bezoekersaantal te noemen, acceptabel door te zorgen dat iedereen binnen je onderneming erachter staat, realistisch door geen onmogelijke resultaten te verwachten en tijdgebonden door er een deadline aan te verbinden. Het doel “ik wil tussen 1 januari en 31 mei op mijn categoriepagina over schoenen 1000 bezoekers waarvan er minstens 30 converteren” is daardoor een betere streven.
6. Blijf je webshop up-to-date houden
SEO voor webshops is niet een onderwerp dat eenmalig uitgevoerd wordt en waarnaar vervolgens niet meer wordt omgekeken. Integendeel. Het is van groot belang dat je blijft investeren in het verbeteren van je webshop. Zo wordt jij beter vindbaar. Niemand kan in de toekomst kijken en bepalen welke trends en ontwikkelingen er zullen ontstaan. Deze kunnen invloed hebben op je webshop en de mate waarin deze in Google gevonden wordt. Door te blijven investeren in SEO voor je webshop behaal jij de beste resultaten.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
Het is een moeilijke tijd. We zijn er echter van overtuigd dat hier een constructieve draai aan gegeven kan worden. We denken graag vrijblijvend met je mee.