Het begint met het ‘waarom’
Een succesvolle online marketing campagne voorbereiden begint met het beantwoorden van het ‘waarom’. Wat is de reden dat jij nu een nieuwe campagne wil starten? Heb je een nieuwe dienst of een nieuw product? Of loopt de huidige campagne niet meer rendabel genoeg en wil je deze vervangen?
Bedenk hierbij direct doelstellingen voor je online campagne. Deze gaan je later helpen. Als jij weet wat je doel is, kun je hier naartoe gaan werken. Dit voorkomt dat je zomaar uit de losse pols aan de slag gaat en wel ziet waar het spreekwoordelijke schip strandt.
Voer verschillende analyses uit voor een stevige basis
Een goede online marketingcampagne opzetten doe je aan de hand van verschillende analyses. Deze geven je inzicht in hoe je er nu voor staat en wat je kansen zijn. Wellicht heb jij in je hoofd zitten om te scoren met een bepaalde campagne die na verder onderzoek totaal niet rendabel gaat zijn.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een concurrentieanalyse. Deze geeft je inzicht in de manier waarop je concurrentie omgaat met haar klanten. Hoe worden deze binnengehaald? En op welke manier worden deze vervolgens binnengehouden? Een analyse van je concurrenten laat tevens zien hoe jij verschilt ten opzichte van hen. Dit kun je inzetten in je marketingcampagne. Je benoemt dan waarom de potentiële klant jou moet kiezen en wat jouw meerwaarde is.
Een andere analyse die een stevige basis vormt voor je online campagne is de SWOT-analyse. Deze laat je onderzoeken wat de sterke en zwakke punten zijn in je interne omgeving (je bedrijf) en wat de kansen en bedreigingen zijn in de externe omgeving (de marktomgeving). Beslis op deze manier hoe jij je door middel van een nieuwe online marketingcampagne het beste kunt gaan positioneren in je branche.
Kijk ook naar het financiële plaatje. De kosten van een online marketingcampagne moeten vanzelfsprekend wel op te hoesten zijn. Het bedrag dat je eraan kwijt bent is niet van tevoren exact te bepalen. Wel kun je richtlijnen geven en moet je een goede inschatting maken. Zo heeft Google Ads de mogelijkheid om in te zien hoeveel een bepaalde click kost. Je kunt dit bedrag gebruiken om te kijken of jouw campagne rendabel gaat zijn
Schrijf voor je doelgroep
Heel belangrijk is dat jij je doelgroep inzichtelijk hebt. Een online marketingcampagne richt je namelijk op een bepaalde groep mensen. Je stemt je zoekwoorden, je boodschap en de te gebruiken kanalen af op de ontvanger.
Hierbij werkt het maken van een persona zeer goed. Je zorgt er met deze fictieve persoon voor dat je weet voor wie je de campagne maakt. Het is zonde als je doelgroep te groot en daardoor niet specifiek is. Hoe specifieker een campagne is, hoe persoonlijker dit wordt opgevat door de ontvanger. Deze zal sneller een lead worden als hij of zij zich persoonlijk geholpen voelt. Een persona helpt jou en je team om de content in je online campagne af te stemmen op de behoeften en kenmerken van je doelgroep.
Bepaal op welke zoekwoorden je gaat inzetten
Vervolgens kies je je zoekwoorden. Zorg dat je ook hier gedegen onderzoek naar doet. Welke zoektermen worden er op dit moment gebruikt om jouw website, product of dienst te vinden? Zijn er ook zoekwoorden die nog niet veel gebruikt worden, maar waar wel veel potentie in zit? Of juist andersom: termen waar je — gezien de concurrentie — moeilijk op zult gaan scoren? Om te voorkomen dat je geld verspilt is een zoekwoordonderzoek van groot belang.
Extra tip: long tail zoektermen
Het scoren op zoekwoorden is een langetermijnstrategie. Je wordt niet gegarandeerd morgen al beter gevonden als je vandaag met SEO aan de slag gaat. Je kunt daarom goed rekening houden met zogeheten long tail keywords. Dit zijn ‘lange’ zoektermen van een paar woorden. Omdat dit zeer specifieke woordcombinaties zijn, wordt er dikwijls nog niet veel op gezocht. In plaats van op het zoekwoord ‘fiets’, richt je je pijlen nu op de long tail zoekterm ‘rode Gazelle e-bike Roermond’. Er wordt wellicht niet veel op gezocht, maar dat betekent juist dat je er goed op kunt scoren. Je hebt dan weinig concurrentie en staat binnen no-time bovenaan de SERP (Serach Engine Result Page) in Google.
Kiezen welk gedeelte van je aanbod je aanprijst
Realiseer je dat je niet je gehele aanbod in één keer kunt aanprijzen. Als ondernemer ben je natuurlijk trots op wat je aanbiedt, dat is ook de bedoeling. Maar hoe algemener je campagne is, hoe minder resultaat deze gaat opleveren. Zorg ervoor dat je specifieke campagnes opzet voor een product of dienst. Je kunt hierbij kiezen voor je stokpaardje: het item dat of de dienst die tot nu toe het beste scoort. Je kunt ook kiezen om juist een onderbelicht(e) product of dienst met een campagne aan te bieden.
Kies het meest passende kanaal
Gebaseerd op je doelgroep en je product kies je het kanaal waarop jij je campagne wilt lanceren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de organische resultaten als je je richt op zoekmachineoptimalisatie. Een campagne op de korte termijn kan zijn:
- Op een op social mediakanaal
- Via YouTube
- Met betaalde advertenties in Google (SEA)
- Via display advertising
- In een nieuwsbrief
Hier is het zaak dat jij weet waar je doelgroep zich voornamelijk bevindt. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan campagne voeren op een social media kanaal waar je doelgroep niet in grote getale aanwezig is.
Bepaal de inhoud van de campagne
Nu komt de inhoud van de campagne naar voren. De doelgroep is inzichtelijk en het kanaal waarop de boodschap overgebracht wordt is gekozen. Dan wordt het tijd om te beslissen welke soort content je gaat maken.
Zorg dat de content inspirerend en prikkelend is. Tegenwoordig is de spanningsboog van mensen uiterst kort en wordt binnen een fractie van een seconde besloten of iets de moeite waard is om te lezen of te bekijken. Zorg dat je inspeelt op de doelgroep. Bied de oplossing voor hun problemen of voorzie ze in hun behoeften. Allemaal met je product of dienst.
Je kunt, behalve voor je huidige producten of diensten, ook een marketingcampagne opzetten voor bijvoorbeeld een e-book, een whitepaper of een andere interessante download. Je geeft de potentiële klant dan een grote meerwaarde voor het achterlaten van hun e-mailadres. Stop bijvoorbeeld een aantal tips over een bepaald onderwerp in deze download. Aan de hand van deze download kun jij relevante blogartikelen gaan schrijven. Hierin kun je lezers extra warm maken om jouw e-book of whitepaper te downloaden.
Het vormgeven en opstellen van je campagne
Als je de inhoud hebt bepaald kun je de campagne gaan opstellen. Er is een aantal aandachtspunten dat je sowieso in je achterhoofd moet houden. Soms is het hierbij aftasten: niet alles kan altijd gegarandeerd direct werken.
- Richt je meerwaarde van het aangebodene op de behoeften of problemen van de doelgroep
- Laat duidelijk zien waar mensen terecht kunnen voor het aangebodene
- Creëer een reële verwachting bij mensen: “2+1 gratis” bijvoorbeeld
- Gebruik een bij de doelgroep passende schrijfstijl
- Hanteer de huisstijl van jouw eigen business
- Zet ontvangers aan tot actie met een call to action
De campagne aanzetten en de resultaten meten
Als je alles goed hebt voorbereid en hebt gedubbelcheckt, kun je de campagne gaan lanceren. Houd er rekening mee dat dit niet direct de volgende dag al resultaten op zal leveren. Het is een proces dat zich op de lange termijn zeer waarschijnlijk gaat terugverdienen. Om hier zeker van te zijn is het belangrijk dat je continu blijft kijken hoe je campagne scoort. Dit hoeft niet letterlijk elke dag te zijn, maar frequent controleren of het de goede kant op gaat is aan te raden.
Op deze manier kun je bepalen of je nog een conversieslag wilt toepassen op je campagnes. Het kan zijn dat je aan het begin een verkeerde inschatting hebt gemaakt. Of wellicht is er in de tussentijd een bepaalde trend ontstaan die invloed heeft op de resultaten van je campagne. Dan vraagt dat om een aanpassing. Bedenk dat er vrijwel elke dag geld wordt uitgegeven aan je campagne. Als je dit bijhoudt zorg je dat je geen onnodige kosten maakt. Kijk je pas na drie maanden weer naar je campagne? Dan kan het zijn dat deze in de tussentijd niet rendabel genoeg is geweest.
Kijk naar je doelstellingen: zijn ze behaald?
Of een online marketingcampagne succesvol is geweest, hangt helemaal af van jouw doelstellingen. Wilde je meer websitebezoekers? Of wilde je zorgen dat je meer loyale klanten kon realiseren? Kijk naar hoe jouw campagnes hebben gescoord en beslis of je er nog een gaat lanceren. Je kunt prima meerdere online campagnes naast elkaar laten draaien.
De online marketing campagne uitbesteden
Een rendabele en effectieve online marketingcampagne draaien is niet zomaar gefikst. Je moet weten wat je doet en moet kunnen inspringen bij onverwachte situaties. Als ondernemer heb jij daar wellicht niet altijd de beschikbare tijd of kennis voor. In dat geval kun je deze taak gemakkelijk uitbesteden aan OMCBase. Wij zullen optreden als jouw online campagnebeheerder en zorgen dat jouw campagnes professioneel aangepakt worden. Zo heb jij wel de beoogde resultaten, maar niet de lasten ervan.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Hulp nodig bij het opzetten van je campagne?
OMCBase denkt graag met je mee. Iedere business vraagt om een unieke aanpak. Onze specialisten zitten voor je klaar om je online fundament te laten groeien met de juiste campagnes.